ILO Pianomotor som har låst sig

ILO Pianomotor som har låst sig

Publicerad

Fråga: Hej. Detta gäller en tvåväxlad ILO G50 Piano på Monarscoot 1958. Motorn har gått jättebra, men när jag stannade och stängde av motorn gick det inte att starta. Motorn har låst sig, går ej att trampa runt motorn på något vis med friläge ilagt.

Kolven sitter inte fast i cylindern så jag misstänker att det är något i motorn. Jag kan cykla med Monarscooten med båda växlarna, men i friläge går det inte att få runt motorn. Vad ska jag kolla på först och vad kan det vara för fel?

Mvh

Anders M

 

Svar: Börja med att kolla om den går att rullstarta. Om den gör det så ligger nog problemet i pedalaxeln och startkedjan som drivs av denna. Oavsett vad som har hänt så låter det som att motorn måste delas eftersom startmekanismen sitter inuti motorn.

Men ILO-motorn är lätt att skruva med, men det krävs en speciell avdragare till tandremmens rulle på vevaxeln. Det går att dela motorn med tandrullen kvar, men då blir vevaxeln hängande i högra blockhalvan. Det är annars ett bra läge för att byta packboxen och ramlagret när man ändå har motorn nerplockad.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206