Brölande Monark Monarped

1954 års Monark Monarped har inge insugningsljuddämpare. Det här var några år innan Monark kom med sin slogan "Mopeden med borttonat ljud".

Brölande Monark Monarped

Publicerad

Fråga: Hej. Idag tog jag min Monarped 24" med ILO FP50-motor och susade iväg till jobbet.

Fast susade är nog lite fel uttryckt.

Mopeden brölar som en hjort i brunsttid, och min fru kan (nästan) höra den alla de 15 km jag har till jobbet! Det är insuget som åstadkommer ljudet, inte avgaserna, och jag undrar om det är tänkt att sitta någon form av luftburk/ljuddämpare på förgasaren?

Jag har modellen med chokespjäll via vajer och ett runt luftfilter monterat direkt på förgasaren. Filtret hålls fast med en spännbygel som verkar vara i vägen för en eventuell burk. Förgasaren heter 30-250 (äldre bet. 50-200)

Inte heller finner jag någon som liknar en luftburk i reservdelskatalogerna från Monark.

Ska mopeden bröla såhär, eller fattas något?

Med vänlig hälsning

/Knut

 

Svar: Den första Monarpeden som kom 1953 hade en fiffig lösning där man sög luften till förgasaren genom ramen och där luftfiltret sitter under bensintanken. På dessa hör man knappt något insugningsljud. 1954 års Monarped, som du troligtvis har, har inte denna lösning utan bara ett luftfilter direkt på förgasaren och ingen ljuddämpande luftburk.

Min flickvän har just en sådan Monarped och den brölar rejält den också. Det kan nog gå att få dit någon form av luftburk, men jag har klätt insidan på ramkåporna vid förgasaren med Armaflex (skumgummiisolering) och det tog i alla fall udden av det värsta brölet. En sak som du kan prova är att fila kolven lite snett (jack, lucka) mitt för insuget så öppnar kolven insugen mer successivt vilket dämpar ljudet något.

Jim Lundberg

Ett trick som kan dämpa insugningsljudet är att se till att kolven inte öppnar insuget så tvärt vilket ger en en skarp smäll när luften plötsligt sugs in i vevhuset.

Man filar då en sned "lucka" i kolven mitt för insuget med en maxhöjd på ett par millimeter. Detta är visserligen att trimma, men väldigt måttligt.

Puchkolvar med 10 mm kolvbult passar rakt av i ILO FP 50-motorn och är lite längre så det finns lite att ta av.

On
Off

4 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206