Har fettet stelnat i min Sachsmotor?

Frihjul (Kreidler K50) där motorn stått infettad (konserverad) i kall och fuktig miljö. Fettet skyddade mot rost men har förvandlats till något som påminner om vax eller stearin. Denna motor gick inte ens att dra runt förrän allt fett var avlägsnat.

Har fettet stelnat i min Sachsmotor?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har Sachs 98:a, renoverad för cirka 5 år sedan. Min fråga är: kan fettet ha stelnat och behöver jag plocka isär motorn för rengöring? Och hur mycket flytande fett ska vara i?

Mvh

B.L

 

Svar: Vanligt konsistensfett kan stelna om det kommer i kontakt med fukt och blir nästan som stearin. Men i Sachsmotorn ska det vara flytande fett och det bör inte stelna på samma vis. Men om motorn stått torrt och helst lite varmt så ska det inte vara någon fara med fettet.

Men något man kan göra är att hälla i någon deciliter motorolja – typ SAE 30 gräsklipparolja – och sedan ge sig ut på en åktur så motorn blir ordentligt varmkörd. Oljan och värmen, i kombination med vibrationer och roterande kugghjul, kommer att lösa upp fettet som man sedan tappar ur medan motorn är varm.

Så gjorde man ofta förr – man hällde i en så kallad sköljolja efter att man tappat ur den gamla oljan, Sedan körde man motorn en stund med sköljoljan som därefter tappades ur och avslutningsvis fyllde man på med ny motorolja.

Sachsmotorn ska ha 40 gram flytande fett var 150:e mil fördelat på 20 gram i växellådan och 20 gram i kopplingen. Flytande fett tillverka man själv genom att blanda fett och olja (valfri) till blandningen får en konsistens som rinner sakta vid rumstemperatur.

Obs! Man ska aldrig trycka in konsistensfett i motorn. Detta är för tjockt och kommer bara att lägga sig på väggarna i motorn så att kuggar, lager och axlar kommer att gå osmorda.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206