Frågor om NV Autoped

Fråga: Har precis köpt en blå NV Crescent Autoped och har en massa motoroljor stående. Kan jag använda dessa ihop med bensinen och i så fall vilken SAE? Kan man få ursprung och papper? Jag kan lite historia om den, så att jag har hela historien med hjälp av ram- och motornumret? Det är 1955 års modell och jag är född och kommer att dö nyfiken!

I vilken årgång och nummer i Classic Motor behandlas NV Crescent Autoped 1953-56?

Vilken färgkod på NV Crescent Autoped den blåa? Vilken växellådsolja i samma moppe (har för mig SAE 30, Du skrev att man kan använda gräsklipparolja SAE 30 som köps i 3 dl flaskor ty det går inte åt så mycket till moppen och man slipper ha olja ståendes. Har jag läst rätt? Hur mycket olja rymmer växellådan på moppen?

Återkommer med många frågor nu när jag är nybliven moppeägare enär jag tycker att din frågespalt är SUPERbra!!!

Mvh

Frank

 

Svar: Man kan använda i princip alla typer av motorolja att blanda i bensinen till en tvåtaktare. Så gjorde man förr. Men jag skulle rekommendera att du istället blandar i en riktig tvåtaktsolja och helst en syntet, i bensinen. Då smörjer det bättre, ryker mindre och man slipper sota motor och avgasrör så ofta. Autopedmotorn vill ha 4 procent olja i bensinen, men klarar sig på 3 procent med dagens effektiva tvåtaktsoljor.

Mopeder är inte registrerade (saknar nummerskylt) och är på det viset ”historielösa” när det gäller ägarförhållanden och liknande. Har man tur sitter det en namnskylt kvar med ”Fordonets ägare och hemvist” som det brukar stå och med lite tur kanske man kan spåra upp någon tidigare ägare den vägen.

Autopeden har säkert varit med i Classic Motor någon gång under de 52 år som tidningen har existerat men jag har tyvärr inget heltäckande artikelregister som täcker alla nummer. Men om du vill skruva med motorn så är den med i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Där hittar du både den första utan friktionskoppling och de senare Autopedmotorerna med friktionskoppling.

Färgkoder på äldre fordon går inte att använda om man skulle hitta någon då lackerna idag har en annan sammansättning av pigment mot de som fanns förr. Det man får göra är att hoppas att någon annan har varit till en färghandlare och låtit bryta fram en lack med aktuell färgkod – eller så får man själv åka till färghandlaren. Det är viktigt att man hittar ett oskadat prov som man kan visa upp. Under bensintanken brukar lacken vara opåverkad av sol och annat.

När det gäller oljan i transmissionen så rekommenderar Nymans 3,5 cl SAE 50 motorolja. Alltså endast lite drygt två matskedar. Det ska bara vara så pass mycket att den lilla transmissionskedjan släpar i oljan. Men du kan i princip ta vilken motor- eller transmissionsolja som helst – bara den inte innehåller antifriktionsadditiv som teflon eller grafit. Då kommer kopplingen att börja slira. SAE 30 gräsklipparolja säljs på 6 deciliters förpackningar (lagom till ett oljebyte på en Briggs & Stratton) vilket räcker till 17 oljebyten på en Autoped.

Kul att du gillar vår frågespalt! (det är fler än jag som svarar och vi har även kunniga läsare som kommer med svar)

Jim Lundberg

Frågor om NV Autoped
På Autopeder med friktionskoppling fyller man på oljan vid pil 1. Detta kan man göra med plåtkåporna runt motorn på plats då det sitter ett gummilock i höger plåtkåpa som man tar bort. Vid avtappning lossar man den lilla pluggen undertill (pil 2).
Rulla till toppen