Hur ska jag förvara motorcykeln under vinteruppehållet?

En tom tank blir helt torr på insidan och därför mer utsatt för rost. Men tvåtaktsolja skyddar.

Hur ska jag förvara motorcykeln under vinteruppehållet?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag vill lagra mina gamla motorcyklar inomhus över vintern (har ett rum för detta) kommer naturligtvis att tömma tankarna. Kommer det att rosta i dom över vintern? Rummet är naturligtvis tempererat. Tips för att ställa dom i malpåse till nästa säsong?

Benny Lundh

 

Svar: Om luftfuktigheten i lokalen ligger under cirka 55 procent så rostar inte ens obehandlat stål – detta oavsett rådande temperatur. Att tömma tanken kan vara bra eftersom dagens bensin har dålig hållbarhet, men det kan även leda till två saker: 1. Det kan uppstå rost på tankens insida eftersom plåten är exponerad för luften och dess innehåll av vatten. 2. Bensinkranen kan torka eller kärva om den är helt torr under en längre tid och då kan den börja läcka.

Är det en tvåtaktsmotorcykel med oljeblandad bensin (ej separatsmord) så får man automatiskt ett bra rostskydd inne i tanken från tvåtaktsoljan även om man tappar ur bensinen. Men spar ändå en skurk i botten så att inte bensinkranen torkar/kärvar.

Är det en fyrtaktsmotorcykel (eller tvåtaktare med separatsmörjning) så kommer tanken att bli "snustorr" på insidan om man tappar ur bensinen och har därmed ingen rostskyddande oljehinna. Men då kan man hälla i tvåtaktsolja i bensinen och därefter skaka runt tanken lite innan man tappar ur bensinen. Även här bör man lämna kvar någon deciliter för bensinkranens skull.

Om man beslutat sig för att tappa ur bensinen inför vinteruppställningen bör man ändå spara en slurk på botten så att inte bensinkranen torkar eller börjar kärva. Då kan den börja läcka när man börjar köra igen.

Om smutsen får sitta kvar länge kan den bita sig fast. Tvätta därför fordonet innan uppställningen, men kör helst en sväng efter tvätten så det torkar upp ordentligt.

I övrigt så är det bra att tvätta av fordonet innan uppställningen. Smuts drar åt sig fukt och dessutom brukar smutsen fastna hårdare om den får sitta kvar länge. Bara fordonet får torka ordentligt efter tvätten. En kort åktur brukar hjälpa då motorvärmen och fartvinden tar hand om vatten som kan ligga kvar i olika gömmor. Annars kan man blåsa med tryckluft där vattnet kan ha gömt sig. Exempel är brunnen som vissa tändstift sitter försänkta i. Ta dessutom ur tändstiftet och droppa lite olja i hålet. Kicka runt några varv och sätt tillbaka stiftet.

Däcken bör vara hårdpumpade innan uppställningen för att undvika att det uppstår flatsidor där däcket legat mot golvet. Allra bäst är förstås att palla upp fordonet så att hjulen hänger i luften. Är det en tvåhjuling med centralstöd så räcker det oftast med att ställa upp den på detta. Finns det ett batteri i fordonet så tar man ur det och ställer det på underhållsladdning över vintern. Då riskera man inte heller att det ska uppstå oxid i fordonets elsystem på grund av ström.

Byt oljan på hösten precis innan uppställningen. Annars kommer all smuts och slitpartiklar i den gamla oljan att lägga sig som ett sediment på botten av tråg och växellåda så när man tappar ur den oljan på våren blir smutsen kvar och kontaminerar den nya oljan. Dessutom kan gammal olja innehålla både fukt och syror som kan angripa metaller.

Täck gärna över fordonet som skydd mot damm och vårens kommande pollen, men använd då ett kapell som är avsett för inomhusbruk. Så kallade "Silvergarage" är helt täta och avsedda för att skydda mot regn och snö om fordonet måste stå utomhus. Men använder man ett sådant silvergarage inomhus kan det samlas fukt under det så att det uppstår både rost och mögel.

Jim Lundberg

Byt oljan på hösten, precis innan vinteruppställningen. Gammal olja innehåller smuts och slitpartiklar som kommer att lägga sig som en kaka på botten om oljan får vara kvar under uppställningen. Dessutom kan använd olja innehålla både fukt och syror som kan angripa metaller.

Pumpa däcken innan uppställningen. Dra gärna i ett halvkilo extra - det tål dom. Allra bäst är dock att palla upp fordonet så hjulen hänger i luften.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt kulör till Puch Nevada

1 kommentar

camaro88: Kolla med WWW.Puchverkstan.se

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206