Oljebyte på Husqvarna mod 30 Lyx

Kjells Husqvarna Mod 30.

Oljebyte på Husqvarna mod 30 Lyx

Publicerad

Fråga: Det gäller en MC Husqvarna mod 30 lyx från 1954. Ska byta olja i transmission/växelhus. Tar bort den sexkantiga avtappningsskruven och ut kommer knappt 1 dl olja. Kollade före avtappningen via nivåskruven att oljehuset var fullt. Borde således rinna ut ytterligare ca 6 dl. Har tittat in i nivåpluggshålet och det verkar som om en hel del olja finns kvar. Finns ytterligare någon avtappningsskruv?

Kjell Skepö

 

Svar: Husqvarnamotorn har en lite speciell oljefördelning. Från början hade denna motor separata oljor för växellåda respektive transmission, men Husqvarna gjorde sedan om motorn så att all olja kunde cirkulera fritt mellan växellåda och transmission. Man rekommenderade till och med att de tidigare motorerna skulle modifieras så att även dessa fick gemensam olja för växellåda och transmission.

På bilden längst ner ser man avtappningspluggarna samt nivåskruven. För att tömma motorn helt måste alltså bägge avtappningspluggarna lossas. Det är alltid bra att luta hojen lite åt bägge hållen för att få ut den sista slurken olja.

När det droppat klart fyller man på med 0,7 liter SAE 50-olja. För att kontrollera nivån med nivåskruven bör man dock köra motorn en stund så att oljan hinner fördelas mellan de två utrymmena.

Men om du ändå inte får ut alla olja så kan det vara så att det ligger packningsrester/korksmulor/packningsklister över hålet för pluggen. Då får man sticka upp en ståltråd i hålet för att känna efter om det tar stopp. I så fall måste man öppna motorn och ta ut alla föroreningar så de inte ställer till med mer otyg.

Jim Lundberg

Kjells motor med dess avtappningspluggar

Nivåskruven på Kjells motor.

Oljepluggarnas placering på Husqvarnamotorn.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Testa tankgivare

1 kommentar

Bengor: Hej ! Carl Johan: Det är ganska vanligt att det sitter en 5 V spänningsregulator eller liknande, kan vara av bimetall på äldre bilar som skickar ut pulser med ett medelvärde på typ 5 V. detta för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206