Orkeslös flakmoped med Sachs 505-motor

Mopeden med muskler. Trots den blygsamma effekten av 1 hästkraft kan flakmopeder transportera över 200 kilo (inklusive förare) utan problem.

Orkeslös flakmoped med Sachs 505-motor

Publicerad

Fråga: Jag håller på att renovera en flakmoped med en sachs 505/2 motor. Motorn är helrenoverad med nya packningar, packboxar, kolv, kolvringar, vevparti m.m. Även förgasaren är renoverad.

Trots renoveringen är motorn orkeslös har du några tips på vad som kan vara felet. Jag har inte jättebra koll på hur starka de ska vara då det här är första flakmopeden jag renoverar, men visst ska dom inte näst intill stanna så fort det kommer minsta uppförsbacke?

Oljesmurfen

 

Svar: Flakmopeder är arbetshästar och ska kunna transportera laster på upp till 150 kilo plus förare utan större problem. Är den fullt lastad och det kommer en uppförsbacke får man givetvis växla ner och ibland hjälpa till med pedalerna.

Om nu tändningen står rätt (1,7 – 2,0 mm) och förgasaren är korrekt bestyckad ska motorn vara stark och med enbart en förare så accelererar en flakmoped inte mycket långsammare än sina tvåhjuliga motsvarigheter. Kolla så att avgasport, krök och ljuddämpare är fria från tjocka sotlager. En tvåtaktsmotor med igentäppt avgassystem kan gå som en klocka på tomgång men så fort man gasar på så tappar den orken.

Gör ett kompressionsprov om du har tillgång till en kompressionsmätare. Anslut den till tändstiftshålet och trampa sedan runt motorn tills mätaren slutat stiga. Håll full gas under mätningen. En frisk mopedmotor ska ha ett kompressionstryck på 4 – 6 kilo.

Jim Lundberg

Flakmopeder har alltid fått jobba hårt och har funnits i olika utföranden. På bilden en äldre modell med förlängt flak och gallerbur.
Mopeden på bilden rymmer sex stycken 160-liters sopsäckar.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Testa tankgivare

1 kommentar

Bengor: Hej ! Carl Johan: Det är ganska vanligt att det sitter en 5 V spänningsregulator eller liknande, kan vara av bimetall på äldre bilar som skickar ut pulser med ett medelvärde på typ 5 V. detta för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206