Orkeslös flakmoped med Sachs 505-motor

Fråga: Jag håller på att renovera en flakmoped med en sachs 505/2 motor. Motorn är helrenoverad med nya packningar, packboxar, kolv, kolvringar, vevparti m.m. Även förgasaren är renoverad.

Trots renoveringen är motorn orkeslös har du några tips på vad som kan vara felet. Jag har inte jättebra koll på hur starka de ska vara då det här är första flakmopeden jag renoverar, men visst ska dom inte näst intill stanna så fort det kommer minsta uppförsbacke?

Oljesmurfen

 

Svar: Flakmopeder är arbetshästar och ska kunna transportera laster på upp till 150 kilo plus förare utan större problem. Är den fullt lastad och det kommer en uppförsbacke får man givetvis växla ner och ibland hjälpa till med pedalerna.

Om nu tändningen står rätt (1,7 – 2,0 mm) och förgasaren är korrekt bestyckad ska motorn vara stark och med enbart en förare så accelererar en flakmoped inte mycket långsammare än sina tvåhjuliga motsvarigheter. Kolla så att avgasport, krök och ljuddämpare är fria från tjocka sotlager. En tvåtaktsmotor med igentäppt avgassystem kan gå som en klocka på tomgång men så fort man gasar på så tappar den orken.

Gör ett kompressionsprov om du har tillgång till en kompressionsmätare. Anslut den till tändstiftshålet och trampa sedan runt motorn tills mätaren slutat stiga. Håll full gas under mätningen. En frisk mopedmotor ska ha ett kompressionstryck på 4 – 6 kilo.

Jim Lundberg

Orkeslös flakmoped med Sachs 505-motor
Flakmopeder har alltid fått jobba hårt och har funnits i olika utföranden. På bilden en äldre modell med förlängt flak och gallerbur. Mopeden på bilden rymmer sex stycken 160-liters sopsäckar.
Rulla till toppen