Dålig gnista på NSU Quickly

Dålig gnista på NSU Quickly

Publicerad

Fråga: Har dålig gnista på min NSU Quickly. Hur mäter jag spolen?

Hans Helgesson

 

Svar: Det enda säkra sättet är att värma spolen till cirka 70 grader och köra den i en tändspoleprovare. Man kan resistansmäta mellan tändhatten och gods (jord) med en multimeter och då ska man få ett värde på cirka 6000 till 8000 Ohm. Men även om värdet hamnar inom dessa gränser är det inte säkert att spolen är hel för det. Men om det är avbrott när man mäter så kan man vara säker på att tråden i spolens sekundärlindning är av och då är spolen defekt.

Men börja med att laborera lite med olika brytaravstånd då avståndet påverkar något som heter fältbrytningsavstånd (Abriss) vilket i sin tur styr hur stark gnistan ska bli. Har man nya och oslitna brytare ska gnistan bli som starkast när man ställer in rekommenderat brytaravstånd vilket är så litet som 0,20 – 0,30 mm på NSU-motorn (de flesta mopedmotorer ska ha 0,30 – 0.40 mm). Även en dålig kondensator kan ge svag gnista så det kan vara idé att byta den då den brukar vara billigast av tändningsdelarna.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Testa tankgivare

1 kommentar

Bengor: Hej ! Carl Johan: Det är ganska vanligt att det sitter en 5 V spänningsregulator eller liknande, kan vara av bimetall på äldre bilar som skickar ut pulser med ett medelvärde på typ 5 V. detta för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206