Hur rengör man en bensintank som är integrerad i ramen?

Om man ska rengöra en fast monterad bensintank mekaniskt måste man vrida och vända på hela mopeden.

Hur rengör man en bensintank som är integrerad i ramen?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har med stor glädje läst "Stora renoveringsboken och har nu två frågor; Vilken av dina böcker omfattar Sachs 504-motorn? Hur rengör man en bensintank som är integrerad i ramen?

Ulf Utgård

 

Svar: Tyvärr så är Sachs 504-motorn inte med i någon av Tvåtaktsböckerna. När det gäller bensintankar som är en del av mopeden så finns det två vägar att gå när de ska rengöras. Man kan rengöra tanken mekaniskt. Vilket innebär att man exempelvis häller ner några nävar vasst grus (makadam) i tanken tillsammans med avfettningsmedel. Men då tanken inte går att lossa så måste man vrida och vända på hela mopeden. Detta går ändå att göra på lite olika vis. Man kan hänga upp mopeden i fotpinnarna/trampaxlarna med två rep från taket.

Sen kan man snurra runt hela mopeden där den hänger så att gruset river loss rost och smuts. Tappa gärna ur oljan innan. Ersätt bensinkranen med en plugg så att kranen inte fylls med smuts. Efter en sådan behandling måste man skölja ur grus och smuts. Man kan göra detta med varmt vatten blandat med maskindiskmedel – därefter med enbart varmt vatten. För att få ur det sista vattnet så sköljer man tanken med ett par deciliter E85 som fångar upp de sista vattendropparna.

Alternativ två är att rengöra tanken kemiskt. Då kan man ta till citronsyra (cirka 1 del syra till 10 delar vatten) eller fosforsyra. Även här måste bensinkranen tas bort – annars angrips den av syran då kranar oftast är av aluminium eller zinklegeringar. Men tvåtaktsolja hindra syror att komma åt rosten så även här bör man skölja tanken med avfettning följt av varmt vatten, gärna med maskindiskmedel. Sista sköljningarna görs med rent varmvatten då maskindiskmedel neutraliserar syror.

Blanda sedan citronsyra och vatten och fyll tanken med vätska så högt som rostangreppen befinner sig. Låt stå några timmar och töm ur. Spara vätskan om det visar sig att det fortfarande finns rost kvar. Skölj sedan med varmt vatten med lite maskindiskmedel så att eventuell syra neutraliseras. Även här sköljer man avslutningsvis med E85 – eller så får man blåsa torrt med hårtork så att det inte börjar rosta innan sista sköljvattnet har dunstat.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt kulör till Puch Nevada

1 kommentar

camaro88: Kolla med WWW.Puchverkstan.se

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206