Vilken motor i NV Sport?

NV-JB från 1950. Motorn är den svenska JB (John Benson) på 128 kubik, 4,5 hästar och två växlar. NV-JB fanns 1949 till 1950 och ersattes av NV 11 med DKW-motor 1951. Motorcykeln på bilden är extrautrustad med skjutssadel, hastighetsmätare samt en extra stor pakethållare.

Vilken motor i NV Sport?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har skaffat mig en NV sport av okänd årsmodell. Jag undrar vad ska det sitta för motor på och vad passar till den. Tanken är att kunna få den registrerad till slut.

Mvh

Oliver

 

Svar: Din motorcykel är NV-JB från 1949/50. Det ser man på den gråaktiga (zinkade) växelpedalen som skymtas på motorcykelns högra sida. Motorn är i så fall en JB (John Benson) på 128 cc och med två växlar. Första varianterna hade en växelpedal som satt lagrad i ett öra på höger fotpinne vilket verkar vara en sån som du har. Därefter flyttade man upp växelpedalen på motorn.

Att man skulle gjort en sportmodell av denna motorcykel med sin tvåväxlade motor har jag svårt att tänka mig. Dessutom har jag aldrig hört talas om en sådan version. Limpan ser ut som man bara slängt på och det ser märkligt ut med att den skulle vara fjädrad i framkant samt att den sitter så långt från bensintanken. Det finns en NV Sport som kom 1953 med treväxlad DKW-motor, men det är en annan hoj.

För att få in den i registret så får du börja med att kontakta Riksarkivet så att du kan få ut kopior på de gamla registreringshandlingarna. Sen kontaktar du Transportstyrelsen för att göra en så kallad ursprungskontroll. Din hoj har ju en E-skylt och var då registrerad i Östergötland.

Jim Lundberg

Här är Olivers nyinköpta motorcykel (Faksimil från Tradera). Den är ingen NV Sport utan en NV-JB som på översta bilden. Det är en tidig modell vilket man ser på på att den har en rammonterad växelpedal på höger sida vilket är exklusivt för modellerna med JB-motor. På lite senare exemplar så flyttades växelspaken upp på motorn.

Den långa limpan hör inte dit. Årsmodellen på hojen bör vara 1950 men kan vara en sen 1949:a med tanke på växelpedalen. Riktigt tidiga NV-JB (de kom 1949) hade en webbgaffel och en JB-motor med det franska tändsystemet Novi. Detta byttes snart till svenska Stensholm.

Så här ser infästningen av växelpedalen ut på tidiga NV-JB. Den är ledad i ett öra som sitter svetsat på höger fotpinne.

1953 kom NV med en sportmodell som hette NV 11 DL och hade en treväxlad DKW-motor på 5 hästkrafter.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt kulör till Puch Nevada

1 kommentar

camaro88: Kolla med WWW.Puchverkstan.se

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206