Tvåcylindrig motorcykel som tänder på ena cylindern

Tvåcylindrig motorcykel som tänder på ena cylindern

Publicerad

Fråga: Vill fråga angående mc, tvåtaktare twin, där motorn bara går på en cylinder. Ja, den tänder till någon enstaka sekund på andra cylindern med följd att den rusar upp i varv några sekunder Kollat brytare och kondensatorer ser bra prövat med att skifta tändspolar men samma resultat.

Kompression är 7 kg på den cylinder som tänder och 9 kg på den som ej går. Det kommer svart oljeblandning från avgasrörsanslutning mot ljuddämpare. Förgasare rengjorda såg inget fel här vad kan orsaken vara att motorn bara går på en cylinder. Stiftet visar inte på någon förbränning mer lite fuktigt.

Kalle

 

Svar: Det låter som att gnistan finns men är för svag. Ju högre kompression man har, desto högre spänning krävs det från tändspolen. Det kan vara så att tändspänningen är så låg från bägge tändspolarna att gnistan bara orkar hoppa över elektroderna på det tändstiftet som sitter i cylindern med lägst kompression.

Att det rinner svart sörja ur avgassystemet är också ett symtom på att gnistan är klen och då blir inte förbränningen fullständig och oförbränd bensin och olja åker ut i avgassystemet istället för att brinna upp och göra nytta inne i cylindern.

Testa hur lång gnista du kan få till ute i fria luften. Kompressionstrycket gör det svårare för att hoppa över tändstiftets elektroder och det är en faktor på ungefär 10: Om gnistan ska klara av att hoppa exempelvis 0,5 mm över tändstiftets elektroder så måste gnistan helst klara av att hoppa 0,5 x 10 = 5 mm ute i fria luften (=atmosfärtryck).

Jim Lundberg

On
Off

24 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206