Trög axel i ILO 150 cc

Motorn som Ingvar håller på med. Till höger om vevaxeltappen syns skivan som är själva labyrinttätningen.

Trög axel i ILO 150 cc

Publicerad

Fråga: Hej! Min kompis har en nyligen renoverad ILO 150 cc som ryker väldigt. Röken försvinner när han tappar ur växellådsoljan. Borde var simmerringen som är skadad trodde vi...

När jag hade lossat primärtransdrevet så tog jag bort fjäderbygeln och lyfte upp den märkliga hållaren. Ja den snurrade fritt i hålet men var svår att få upp då det fanns några fula grader i fjäderspårets yttre kant. Graderna skavdes bort med trekantskav och kunde lyftas upp. Simmerringen (packboxen) är väldigt fin o mjuk.

Så tittar jag och tittar och tittar - men begriper inte hur detta skall kunna täta. En aluminiumkluns som kan rotera fritt i sitt hål? Konsulterar Stora Tvåtaktsboken Del 1 sidan 197. Aha - det skall vara metall mot metall här. Ingen tätning. Presspassning.

Den som renoverat motorn har limmat fast Simmerringen. Så läckan beror på att det inte blir tätt mellan dess hållare och lagerhålet. Jag hade tänkt slippa klyva blocket, men kopplingens axel går väldigt trögt upptäcker jag. Litet knack med plastklubban brukar få lagren att hitta sitt rätta läge men här blir det inte bättre. Jag är inte så familjär med denna typ av axelarrangemang där växellådans ingående axel sticker ut genom utgående axelns ände där kedjedrevet sitter.

Är det normalt att kopplingens axel skall gå trögt?

Mina frågor är hur jag skall gå vidare. Om axeln skall snurra lätt så måste jag klyva blocket och fixa detta. Om den skall gå trögt så borde jag kunna återmontera vevaxelns simmerringshållare med kanske en O-ring som tätar, eller kanske limma den med t ex Silikon RTV

När jag mäter simmerringshållaren som är av aluminium visar mikrometern 51,92 - 51,94 mm. Hålet är ju svårt att mäta med axeln på plats, men kullagret är 52 mm. Vad är bäst att göra här? Jag kan gissa att denna design med aluminium mot aluminium bäddar för problem den dag det skall tas isär. Jag vill ju inte heller att det skall vrida sig så smörjkanalen blockeras.

Av nyfikenhet tog jag loss svänghjulet och tändplattan - här sitter en annan typ med simmerringen monterad från insidan. Och klunsen går inte att vrida med en tång. Så borde det varit på andra sidan.

Ingvar Nilsson

 

Svar: Det här är fler frågor i en, men jag börjar med "aluminiumklunsen". Denna runda skiva med invändiga spår i hålet är en slags labyrinttätning. Den fungerar så att den ligger nära (men inte mot) axeln och när den tryckstöt kommer då kolven går ner så bromsas läckaget mellan tätning och axel genom att den lilla gasmängd som sipprar in mellan tätning och axel först ska fylla upp hålrummet i det första spåret i tätningen vilket tar tid i anspråk.

Sedan ska gasen fortsätta och göra likadant med nästa spår – alltså fylla upp detta också. Denna tidsödande process upprepas i varje spår och den sammanlagda tiden det tar är då längre än den tid som det är övertryck i vevhuset. Kolven vänder ju på några hundradelar av en sekund och då vänds övertrycket i vevhuset till undertryck och då sker gasförflyttningen i labyrinttätningen i motsatt riktning. Som man kanske förstår så fungerar bara labyrinttätningar i applikationer där trycket hela tiden växlar från över- till undertryck. Är det konstant tryck så kommer ju gasen snart att pysa igenom tätningen.

Observera att det ska vara en liten spalt mellan tätningens hål och axeln – annars uppstår slitage. Själva skivan med tätningen bör limmas i blocket för att det ska bli tätt runt den.

Om en axel går trögt är det bäst att dela motorn och ta reda på varför. Ingen axel ska gå trögt i en motor. Det är tyvärr inte ovanligt att jag får frågor om nyrenoverade motorer som inte fungerar som de ska.

Jim Lundberg

Labyrinttätning. Funktionen är den att trycket först ska passera mellan tätning och axel och fylla upp utrymmet i första spåret (A eller C). Sedan ska samma sak ske i andra och tredje spåret.

Allt detta tar tid och meningen är att de korta tryckstötar som uppstår i ett vevhus på en tvåtaktare inte ska hinna passera denna tätning förrän trycket byter riktning.

Det handlar kort och gott om tidsfördröjning och tätningen fungerar alltså bara där trycket växlar riktning och under kort tid.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206