Husqvarna Novolette som inte går trots fin gnista

En defekt packbox leder till att en tvåtaktsmotor tappar sin vevhuskompression.

Husqvarna Novolette som inte går trots fin gnista

Publicerad

Fråga: Hej. Köpte en Husqvarna Novolette för ett år sen, tror det är en 56:a. Vid inköpet gick den inte alls, men efter en rejäl rengöring av förgasaren startade den och gick bra. Den var dock ganska svårstartad, man fick "cykla" bortåt 150 – 200 meter innan den gick. Sen började den bli svårstartad även varm, den började till och med stanna när den blev varm. Jag misstänkte värmeöverslag i tändspolen. Men tänkte att det fixar vi i vinter. Så en dag startade den inte alls.

Jag var tvärsäker på att det var spolen och ställde in den i garaget i väntan på bättre tider. Så när jag väl började kolla närmare visar det sig att den tänder och har fin gnista. Den får soppa fram till förgasaren, men stiftet förblir torrt. Har kollat alla munstycken och dom verkar rena och fina. Har även gjort kompprov och det ligger på lite drygt 4 kg.

Den startar om man häller bränsle i tändstiftshålet, men stannar efter ett kort tag. Kan det vara packboxen på vevaxeln som är så otät att den inte bygger upp tillräckligt undertryck i insuget?

Pehr Zedig

 

Svar: Om tändstiftet är torrt och gnistan kommer vid rätt tidpunkt så bör det vara bränslet som inte kommer fram. Om en packbox i vevhuset börjar läcka så blir motorn mer och mer svårstartad. Dessutom kan man behöva hålla den på väldigt höga varv för att den inte ska stanna.

Om du har den enväxlade versionen så är reduceringsväxeln i motorn smord av oljan i bensinen vilket betyder att hela motorn måste vara tät. Hur det är på den tvåväxlade motorn vet jag tyvärr inte. Innanför remskivan sitter ytterligare en packbox på den enväxlade motorn och om denna packbox läcker så tappar motorn vevhuskompression på samma sätt som om en packbox vid vevaxeln havererar.

Jim Lundberg

Äldre Bingförgasare har ett pyttelitet filter inne i slangnippeln. På grund av sin ringa storlek kan detta filter snabbt täppas till.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206