Trött elmoped

Transportel - elektrisk flakmoped.

Trött elmoped

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har köpt en begagnad Transportel 950 som är i behov av en genomgång. Jag lyckades dock få igång den när jag kopplade in två stycken 80 Ah batterier.

Jag har ingen aning om vad jag kan förvänta mig av detta fordon när det kommer till prestanda. Kanske kom jag upp i 15 – 20 km/h vilket känns ok men den kändes väldigt trött så fort det var lite motlut.

Den orkade knappt ta sig uppför en liten, liten backe. Är det någon som har erfarenhet av Transportel och kan ge lite information om vad man kan förvänta sig? Ska använda den på landet för att köra till bastun men då är det lite backar på vägen. Ytterst tacksam för all info jag kan få om detta fartvidunder :-)

/Anders

 

Svar: Transportel 950 är en trehjulig flakmoped med eldrift. Jag har aldrig hållit på med denna typ av moped, men det låter onekligen som att något är fel om den går så sakta och dessutom inte verkar klara av minsta motlut. Detta är ju ett arbetsfordon som ska transportera både last och en förare.

Det kan ju vara fel på antingen motorn eller styreheten, men börja med att kolla batterierna under belastning. Anslut en multimeter över ena batteriet och kör mopeden. Kolla att spänningen på batteriet inte sjunker med än någon eller ett par volt när mopeden körs för fullt. Gör om testet igen men nu med multimetern ansluten över det andra batteriet.

Om bägge batterierna uppträder likadant och bara tappar någon eller några få volt ligger felet i alla fall inte hos dem. Kolla även att alla kabelanslutningar är okej samt att eventuella motorkol har rätt längd och är fria från olja. Men kontakta tillverkaren Transportel och kolla med dem vad som kan ha gått fel och vilka reservdelar som eventuellt bör införskaffas.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206