Hur mycket får man modifiera en moped?

Puch Dakota fick typbeteckningen VoV 1461 av dåvarande Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen (VoV). En moped med beteckningen VoV 1461 ska då ha 17-tumsdäck, tre växlar, Bingförgasare, 11 kugg på framdrevet, 38 kugg på bakdrevet, totalutväxling på 17,45:1, 12 mm förgasare samt 6,85 mm insug.

Hur mycket får man modifiera en moped?

Publicerad

Fråga: Det finns ju mopeder där motor och andra delar passar varandra, men får man verkligen ta en motor från tex en Yamaha och sätta den på en Honda MT5? Sedan ta en tank från en gammal Crescent och hjul från en Husqvarna?

Var går gränsen egentligen?

Anders

 

Svar: Vissa saker får man ändra på en moped och andra inte. Jag har inte alla detaljer, men i huvudsak får man inte ändra på mopedens tekniska egenskaper. Alla mopeder här typgodkända vilket innebär att en ny mopedmodell besiktas av myndigheterna och blir mopedmodellen godkänd så skrivs dennes tekniska specifikation in och då är det den som gäller vid exempelvis en poliskontroll.

Med tekniska egenskaper så är ju motoreffekten det mest påtagliga. Att höja motoreffekten genom att trimma mopeden är då olagligt eftersom mopeden då kommer att gå fortare än vad lagen tillåter. Men det går att ändra på toppfarten utan att öka motoreffekten och det är genom att ändra på utväxlingsförhållandet mellan motor och bakhjul.

När man ändrar utväxlingen så gör man det vanligtvis genom "drevning" vilket betyder att man byter ut fram- och/eller bakdrev för att höja utväxlingen så att mopeden går fortare med samma varvtal på motorn som innan. Men utväxlingen går även att ändra genom att man byter ut drivhjulet mot ett med en större dimension, alltså en större diameter än originalet.

För att ha koll på en mopedmodells tekniska egenskaper finns det förteckningar på de tekniska data som inte får ändras och det är dessa som polisen använder vid en kontroll av en moped. Där finns uppgifter om:

  • Hjulstorlek
  • Antal växlar
  • Förgasarens fabrikat
  • Antal kugg på motordrevet
  • Antal kugg på bakdrevet
  • Total utväxling (vevaxel-bakhjul på högsta växeln)
  • Förgasarens borrning i mm
  • Insugets diameter i mm

 

Man kan väl lite förenklat säga så att om man inte ändrat på något av ovanstående faktorer så ska övriga modifieringar vara okej – nästan… Det finns förstås mer saker som inte får ändras. Sadeln får inte vara längre än 50 cm, Styrets bredd ska ligga mellan 60 till 90 cm och liknande saker. Är mopeden typad med blinkers får man inte ta bort dessa. Samma sak med bromsljus.

Jag hittar inget som säger att man inte får stoppa i en motor av annat fabrikat, men om man stoppar i en Yamahamotor i en Hondaram så vet ju polisen inte vid en kontroll vad Yamahamotorn har för egenskaper då motorerna saknar den sortens typskylt som sitter på ramen. Men att byta tank, hjul (av samma storlek), skärmar och liknande ska inte vara något problem.

Jim Lundberg

1973 släpper Puch en snikmodell av Dakotan som fick namnet Texas. Här var tank och framskärm lackerade i stället för kromade, det fanns ingen hastighetsmätare eller pakethållare.

Men trots dessa ändringar har Puch Texas samma typbeteckning som Puch Dakota, Varför? Jo, för att de rent tekniska specifikationerna är samma som Dakotans.

Som litet kuriosa kan nämnas att Texas togs emot väl av köparna, men man krävde att den skulle ha en pakethållare vilket den också fick året efter lanseringen.

Men det kan vara tvärtom också - att en och samma mopedmodell istället har flera VoV-beteckningar. Ett exempel. på detta är MCB Compact som när den kom fick beteckningen VoV 1247 och hade en tvåväxlad Husqvarnamotor.

Sen bytte man ut motorn i Compacten till en Sachsmotor, som även den var tvåväxlad, men med den nya motorn gick man över gränsen för "tekniska förändringar" och Compacten fick en ny beteckning: VoV 1248.

Ännu en MCB Compact. Fortfarande med Sachsmotor men med ny beteckning: VoV 1252. Varför? Jo, den har visserligen en Sachsmotor och samma Bingförgasare men motorn i 1252 har tre växlar - teknisk förändring igen.

Mopeder från och med 1960 har en fastnitad skylt på ramen som talar om vilken typbeteckning mopeden har. Före 1960 var endast motorn typad.

Senare mopeder har ASB- eller TSV-beteckningar istället för de ursprungliga VoV.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206