Ekra bakhjul till MCB Compact

Bakhjul till MCB Compact. Här är det den första årsmodellen (1967) med Husqvarnamotor och Grimeca(?)nav.

Ekra bakhjul till MCB Compact

Publicerad

Fråga: Hej, jag har köpt ny bakfälg och ekrar till min MCB Compact men får inte ihop det. Ekrarna är 140 mm långa.

Thord Abrahamsson

 

Svar: Det finns två ekerlängder till MCB Compact: 140 samt 145 mm. Troligtvis beror detta på olika typer av nav. Har man rätt längd på ekrarna så går det givetvis att få ihop. Hålen i en fälg har bara fyra olika vinklar som upprepas varvet runt (allt från navet räknat);

  • Nio hål som pekar åt höger/med rotationsriktningen
  • Nio hål som pekar åt höger/mot rotationsriktningen
  • Nio hål som pekar åt vänster/med rotationsriktningen
  • Nio hål som pekar åt vänster/mot rotationsriktningen

Om du läser tidningen Classic Motor så pågår där en artikelserie om hur man renoverar en Zündapp KS 50 och i nummer 1/2022 kommer ett avsnitt om hur man ekrar upp hjul i denna serie. Nummer 1 kommer till prenumeranter den 22 december och till butik den 29 december. Det är alltid bra att ta några bilder av hjulet innan man river det så att man ser vilka ekrar som ska peka med och mot rotationsriktningen.

På bilden ovan syns bakhjulet till en Compact, men det är den första modellen som hade andra nav (Grimeca?). Senare modeller hade Leleu-nav.

Jim Lundberg

Man börjar med att stoppa i samtliga ekrar (36 st) i navet. Sen lägger man navet i fälgen och fäller upp ytterkrarna (sitter på utsidan av ekerflänsen) med en tejpbit eller gummisnodd.

Sen gäller det att hitta hål för innerekrarna i fälgen. Det finns 18 hål i fälgen att välja på som riktas åt denna sida - 9 med rotationsriktningen och 9 från densamma. Det är här en bild eller minnesanteckning är bra att ha.

Det finns bara fyra varianter på hål i en fälg och dessa upprepas varvet runt. Hälften av dessa (18 st) är riktade åt hjulets högra sida och den andra hälften åt vänster.

På bilden har de första innerkerarna stuckits in i sina hål (hål 1). När ytterekrarna fällts ner ska de in i hålen med nummer 3.

Sen vänder man på hjulet och gör likadant på andra sidan.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206