Hur kopplar man in ett tändningslås på moped?

För att stänga av en motor med svänghjulsmagnet så ansluter man den svarta kabeln (från brytare/kondensator) till jord. Om man ska göra detta med ett tändningslås så kopplas det in enligt bilden, men det förutsätter att nyckeln går att dra ut i läge "på" vilket kortsluter tändspolen. På bilden är låset i läge "på" vilket betyder att motorn är avstängd/går ej att starta. Tändningslåsets tredje anslutning (till vänster) används inte.

Hur kopplar man in ett tändningslås på moped?

Publicerad

Fråga: Hur kopplar man in ett tändningslås på moped? Med tre stycken anslutningar. Som Julas tändningslås.

Bengt Arvidsson

 

Svar: Nu förutsätter jag att det handlar om en äldre moped med svänghjulsmagnet – inte någon modernare med batteri. För att stänga av tändningen på en moped med svänghjulsmagnet så ansluter man tändspolens primärlindning till jord. Då kortsluter man denna lindning med den så kallade dödarknappen och denna kallas då även för kortslutningsknapp.

Tändningslås brukar dock vara funtade så att de bryter strömkretsen när man vrider av dem eftersom det är så man stänger av tändningen vid batteritändning. Ett tändningslås vid batteritändning ska alltså bryta strömmen när man stänger av motorn medan ett tändningslås i en svänghjulsmagnet tvärtemot ska sluta strömmen (till jord) när man stänger av motorn.

Att få ett tändningslås att fungera i en svänghjulsmagnet går om det finns ett läge på låset där två av stiften är sammankopplade – samtidigt som det går att dra ur nyckeln i detta läge. Det gäller ju att få tändningslåset att fungera "bakvänt" vid magnettändning så att låset är "på" när motorn ska stannas/hållas avstängd. Om det finns ett sådant läge är det bara att ansluta tändningslåsets ena anslutning till dödarkabeln (oftast svart) och den andra anslutningen till jord (ramen).

Jim Lundberg

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206