Igentäppt bensinkran på Husqvarna mod 30

Så här ser det ut. Nålen (M-28107) går ner i nippeln (M-28111). Det är i denna nippel som det är stopp och det är även här som bensinröret anslutes.

Igentäppt bensinkran på Husqvarna mod 30

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har problem med en tank till en Husqvarna modell 30. Det kommer inte något bränsle ur kranen. Det är ju ett vred uppe på tanken med en lång nålventil längst ned, och den går i ett rör ned till botten.

Men det måste ju finnas hål i röret längst ned, men det är helt tät. Den har stått sen 70-talet med någon gegga i som jag har sköljt bort.

Har du förslag hur man kan få bensinen att rinna igen?

Åke

 

Svar: Husqvarnas bensinkran har vredet på ovansidan av tanken där en lång nål (M-28107) går ner till botten av tanken där utloppet (M-28111) sitter. När man skruvar ner nålen täpper den till ett hål i utloppet.

Det sitter mig veterligen inga gummi- eller läderpackningar som nålen ska täta mot utan det är metall mot metall. Förmodligen så sitter det fullt med gammal olja, rost och annat i hålet som täpper till detta. Pilla underifrån i hålet med exempelvis en najtråd eller liknande. Blås omväxlande med tryckluft.

När smutsen är borta kan det behövas en inslipning mellan nålens spets och dess säte i utloppet för att kranen ska täta helt vid avstängning. Då tar man lite ventilslippasta på nålens spets. Sedan sticker man ner nålen och drar ner den i botten.

Därefter vrider man på vredet lite fram och tillbaka upprepade gånger så att nål och säte slipas in mot varandra. Efter detta måste delarna rengöras noga så att det inte kommer in ventilslippasta i motorn. Är det riktigt illa med tätningen får man ta ur nippeln för utloppet och slipa in denna mot nålen utanför tanken så att man kan vrida dem mer mot varandra utan att gängan stoppar rotationen.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206