Hur fort går mopeden egentligen?

Crescent E-Type med Sachsmotor, rullandes i 32 km/t på plan mark. Varvtalet är 4700 varv/min. Sachsmotorn ger sin maxeffekt vid 3500 till 3800 varv/min. Vid varvtalet som råder på bilden ger motorn bara cirka 0,65 hästkrafter vilket räcker för att uppnå drygt 30 km/t.

Hur fort går mopeden egentligen?

Publicerad

Fråga: Hej. Häromdagen hade vi en diskussion om varvtal respektive hastigheter på våra veteranmopeder. Det utmynnade i att vi läste diverse tabeller med "tekniska" data. Sedan kontrollberäknades utväxling mot angivet utväxlingsförhållande och omkrets på drivhjulet. Angivet Max varvtal/primär/växellåda högsta/(bakdrev/framdrev) x omkrets drivhjul x 60minuter =km/h tex Zündapp KS50 från 60-talet: 3200/4,33/0,96/(43/11) x175cm x 60=långt mindre än 30 km/h.

Efter att ha kontrollberäknat ett antal olika modeller av både Zündappar, osv fann vi att 30 km/h i princip aldrig uppnås oavsett uppgivna varvtal och drivning. I själva verket behövs ofta vägvalet räknas upp med 1000 rpm eller drevningen ändras rejält. Vi kollade mot Rexxys excelbok och den ger oss samma utfall. Är sanningen helt enkelt att mopederna aldrig uppnådde 30km/h eller är utväxlingen alternativt varvtalet regelmässigt angivna felaktigt...?

Clash

 

Svar: Jag tror att ni har blandat ihop "maxfart" med "maxeffekt". Det varvtal som ni anger för Zündapp (3200 varv/min) är det varvtal då denna motor ger sin maxeffekt på 1 hästkraft. Men en mopedmotor varvar mer än så vid maxfarten på 30 km/t (vilken får överskridas med några procent utan rättsliga åtgärder).

För att hålla en moped uppe i 30 km/t på plan mark räcker det med 0,45 hästkrafter. Men en sådan moped skulle inte orka mycket i motvind och uppförsbackar. Ett trick som motortillverkarna därför tog till var att lägga maxeffekten vid ett varvtal som var lägre än det varvtal som råder vid maxfart.

Grejen med detta var att mopeden gladeligen pinnade upp i sina tillåtna 30 km/t på plan mark eftersom det räcker med halv hästkraft för att uppnå denna fart. Men när man kommer till en uppförsbacke (eller motvind) så sjunker varvtalet och då kommer man in på det varvtalsområde där motorn ger högre effekt. På så vis möter motoreffekten upp och kompenserar när det börjar gå tungt.

Detta kan man känna på en äldre moped när man kommer till en uppförsbacke. Då börjar motorn ofta "morra" lite högre eftersom den har kommit ner till det varvtal där den ger maxeffekt, ofta någonstans runt 20 – 25 km/t på högsta växeln.

Jim Lundberg

Här är samma E-Type i en uppförsbacke. Här har farten sjunkit till 25 km/t. Motorvarvet har samtidigt sjunkit till 3500 varv/min vilket betyder att motorn nu ger full effekt = 1 hk.

Om inte backen är alltför brant kan man ofta känna hur effekten "kickar in" när varvet gått ner till det varvtal där effekten är maximal - då morrar motorn lite extra.

Effektdiagram för Sachs mopedmotor. Maxeffekten på 1 hk når man vid 3500 varv. Sen sjunker effekten efter 3800 varv. Men för att komma upp i 30 km/t räcker det med en halv hästkraft.

Effektdiagram för Victoria EM 50-motorn. Här kommer maxeffekten vid 3400 varv och sedan sjunker effekten vid 3700 varv.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Bygget av Ölandsbron

1 kommentar

Cruzze: I 'Nilecity 105.6' ställdes den klassiska utslagsfrågan "Hur många bultar finns det i Ölandsbron?" En mer vetenskaplig genomlysning finns...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206