Kan man sätta ihop två motorblock från två olika motorer?

Blanda och ge? Motorerna är precisionstillverkade och för det mesta går det att para ihop block och kåpor från olika motorer. Man får bara se upp med eventuella konstruktionsförändringar som förekommer. Men för säkerhets skull måste man ha koll på så att ingen axel kärvar vid monteringen..

Kan man sätta ihop två motorblock från två olika motorer?

Publicerad

Fråga: Måste byta vänster halva på min Suzuki K50-motor men fick svar av en att det inte skulle gå för att dom är linjeborrade från fabrik.

Tycker det lät konstigt att man inte ska kunna göra det om motorerna är exakt samma modell och från samma år.

Jocke

 

Svar: Jag kan inte svära på att det går bra, men jag har själv blandat friskt när jag satt ihop motorer av delar från "skrotlådan". Det har dessutom varit olika fabrikat och årsmodell på motorerna. I mitt fall har det handlat om Sachs, Puch, Husqvarna, Zündapp med flera. Jag har aldrig stött på några problem med kärvande axlar eller varmgång i lager och bussningar.

Däremot kan det skilja på hur blocken är utförda eftersom vissa motorer uppgraderades och då kan det skilja på placering av styrstift, hur packningsytan ser ut och liknade. Jag tror detta med att man ska ha matchande blockhalvor mer är en rekommendation från tillverkaren.

Motorblock av den här typen är pressgjutna i stålformar och har därför väldigt precisa mått. Samma sak med borrning av lagerlägen och skruvhål. Skulle detta inte vara lika på alla motorer skulle det bli svårt med att montera reservdelar om dessa inte passar.

Kolla bara att din nya blockhalva ser likadan ut som den du ska byta ut. När du sen sätter ihop motorn så får du ha koll på att inga axlar kärvar eller att det uppstår onormala axialspel. Sikta på cirka 0,20 mm i axialspel på samtliga axlar så blir det bra.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Bygget av Ölandsbron

1 kommentar

Cruzze: I 'Nilecity 105.6' ställdes den klassiska utslagsfrågan "Hur många bultar finns det i Ölandsbron?" En mer vetenskaplig genomlysning finns...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206