Laga läckande bensinkran

Fråga: Hej Jim! Jag vill laga mina gamla bensinkranar. Min fundering gäller den kran som syns på bilden. Den bilden visar när jag skruvat isär den och plockat ur en rund packning som antagligen behöver bytas ut. Vad är den tillverkad av?

Trodde det skulle vara kork där, plast fanns väl inte när den här kranen tillverkades? Tänkte ett tag att det kan vara gummi som hårdnat, men anar att det inte är det eftersom gummi är så mjukt att det, när man drar fast kranen, skulle medföra att den vredet blev för trögt.

Hur fixar jag till en sådan här kran så den blir tät?

Lasse Camenius

 

Svar: Det är kork som tätningsmaterial i dessa gamla kranar av skjutmodell. Även om kork låter gammaldags så är det ett utmärkt packningsmaterial bara man ser till att använda kork av hög kvalitet. Man ska se till att korken inte innehåller en massa håligheter samt att den inte består av granulerade kork – alltså korkar som är tillverkade av hoplimmade korksmulor. Vanlig vinkork fungerar för det mesta till bensinkranar.

Korktätningen måste alltid vara större än utrymmet den sitter i för att alla ytor ska pressas samman så det blir tätt. Här får man prova sig fram. Man får börja med en tjockare korktätning och montera den i kranen. Obs – smörj den först med olja. Om kranen nu går för trögt får man ta ur tätningen och slipa ner den lite mot ett slippapper. Går kranen alldeles för lätt så finns det risk för att den kommer att läcka.

En bra grej att komma ihåg när det gäller just skjutkranar är att den undre korktätningen gärna vill torka och dra ihop sig under lägre köruppehåll. Den övre tätningen är ju alltid exponerad för bensinen (om det finns i tanken), men den undre inte är det. Detta kan leda till att kranen börjar läcka när man öppnar den första gången efter ett längre uppehåll – exempelvis efter vintern. Detta kan man dock förebygga genom att man öppnar bensinkranen någon sekund någon gång i månaden så att den undre tätningen fuktas.

Jim Lundberg

Laga läckande bensinkran
Kork går att bearbeta hyfsat med vanliga verktyg och maskiner, men för att få fina snittytor måste skären vara rakbladsvassa och skärhastigheten hög. Här ar vi svarvat ner en vinkork till rätt diameter för en skjutkran, men helst skulle varvtalet ligga tio gånger högre än vad en vanlig svarv klarar av. Därför får man efterbearbeta med fint (korn 320 – 600) slippapper för att få jämna ytor.
Laga läckande bensinkran
Efter bearbetning är det bara att montera den nya korktätningen – men smörj den först eller lägg den i bensin så den inte går för trögt och smulas sönder första gången den används.
Rulla till toppen