Husqvarna Novolette från 1954 som tappat gnistan

Husqvarna Novolette från 1954 som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Jag har en Novolette från 1954 som stått i 20-25 år. Efter att jag rengjort tank och förgasare, bytt tändspole och kondensator gick den ganska bra dock fyrtaktade den en hel del. Ett par veckor senare när jag sotat krök och ljuddämpare startar den inte! Då har jag ingen gnista!

Håller jag tändkabeln direkt mot jord kan det komma någon enstaka gnista på någon mm avstånd! Gnistan har alltså försvunnit utan att jag rört tändningen! Belysningspolen funkar.

Pelle

 

Svar: Testa med att rengöra brytarkontakterna. Det händer att dessa oxiderar – eller att det kryper ut olja som når dem. Dra en remsa finkornigt slippapper mellan dem några gånger. Avsluta med att dra en tyglapp mellan dem som är indränkt i aceton eller thinner.

Sen kan det vara så att du råkat köpa en av de usla kondensatorer som tyvärr funnits (finns?) på eftermarknaden. Frågan är om du bytt till en nytillverkad/omlindad tändspole eller till en gammal tändspole. Om det är en gammal tändspole så är dessa oftast textilisolerade och dessa drar i sig fukt från den omgivande luften vilket leder till att spolen kan ärga sönder på insidan.

Att motorn fyrtaktat tidigare kan i och för sig bero på dålig gnista, men för det mesta beror fyrtaktningen på att bränsleblandningen är för fet eller att avgassytemet är igentäppt av sot.

Jim Lundberg

Dissekerad Boschkondensator.

Textilisolerade tändspolar är hygroskopiska och suger i sig fukt. Resultatet kan bli interna överslag och ärg.

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206