Rätt kulör på Monark Monarped jubileumsmodell

Rätt kulör på Monark Monarped jubileumsmodell

Publicerad

Fråga: Har en Monark Monarped jubileumsmodell 1241, röd och vit. Söker lämplig färg då jag förstått att färgkoder inte existerar i dag. Har kollat mopedrenoverings utbud men är osäker på vilken röd/vit som har rätt nyans. Är tacksam för expertråd.

Mvh Karl Bergman

 

Svar: Gamla färgkoder är inaktuella idag för att lackernas kemiska sammansättning är annorlunda idag – bland annat av miljöskäl. Därför måste man låta en färghandlare bryta till en likadan kulör med en aktuell färgkod – eller hoppas på att någon annan redan gjort detta i närtid och att man hittar den uppgiften.

Har du originaldelarna kvar så tar du dessa till din färghandlare (billacker) för en färganalys vilket är enkelt på solida lacker (icke-metallic) som det är på denna moped. Det gäller bara att få fram en bra förlaga. Under tanken och innanför kåpor brukar lacken vara oskadad där sol, väder och vind inte nått fram. Rengör delarna noga – helst med lackrengöring (mild rubbing).

Tänk på att olja, isoleringstejp och gummi kan missfärga lacker på djupet. Om färghandlaren ska "skjuta" lacken med en skanner måste ytan vara minst 5 x 5 cm och helst plan för att skannern ska kunna läsa och analysera pigmentsammansättningen. Men färghandlarna har givetvis kvar de gamla hederliga färgkartorna också. Viktigt är att man jämför dessa med lackprovet i både dagsljus (utomhus) och i konstljus (lampor, inomhus) då resultatet kan skilja rejält i de bägge ljusen.

Idealet är att färgkartan stämmer med provet i både dags- och konstljus, men måste man välja så går man på dagsljusprovet (om man inte ska ha mopeden uppställd i gillestugan).

Jim Lundberg

Om ytan är plan och icke-metallic kan man "skjuta" den med en skanner som dockas med en dator. Datorn analyserar sedan informationen från skannern och föreslår lämpliga färgrecept.

Men ibland lyckas inte den nya tekniken och då får man ta till de gamla hederliga färgkartorna.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206