Vad är det för knapp på Monark Monarped från 1953?

Vad är det för knapp på Monark Monarped från 1953?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Då jag är helt ny vad det gäller Monark mopeder så har jag en liten fråga angående min Monark Monarped från 1953. Vid bulten som spänner fast styret på plats sitter det som typ en avlång knapp/hylsa vad man nu ska kalla det och i den sitter det en vajer som inte sitter fast någonstans i andra änden, vet du möjligtvis vad den är till osv? Och en sista fråga, hur bevarar man värdet bäst på en sådan? låta den vara i sitt originalskick eller restaurera den? Är själv inte för att restaurera den och inte sälja men är mest nyfiken.

Kristoffer Thysell

 

Svar: Det du avser är förmodligen flödarknappen som satt på första årsmodellen (1953) av Monark Monarped. Jag har tyvärr ingen bra bild på denna knapp. På min Monarped var knappen och vajern avlägsnad när jag fick den en gång i tiden. Vajern ska ner i en konisk nippel på förgasaren (se bilden nedan) där den påverkar flottören när man trycker på knappen uppe vid styret.

När det gäller värdet så är det generellt så att ett fordon har högst värde i originalskick – om det inte är fullständigt nergånget, förstås. Originalskick har ett fordon bara en enda gång. Men sen finns det ju dom som uppskattar en fin renovering och betalar därefter.

Personligen föredrar jag orenoverade fordon där varje skavank har en historia och visar att, och hur, fordonet använts genom åren. Jag har en gammal moped där den första ägaren, en äldre herre, suttit med knäna på lite olika höjd och nött bort lacken på tanken på två ställen. Jag vill inte slipa ner och lackera om tanken för då försvinner en del av den mopedens historia. Men var och en får givetvis göra som de vill med sina fordon.

Jim Lundberg

Bingförgasare från tidigt 50-tal. På den vänstra sitter en konisk nippel där chokevajern från styret ska sitta.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206