Högre toppfart med fler växlar på 30-talsmotorcykel?

Drevkluster till treväxlad låda (Royal Enfield).

Högre toppfart med fler växlar på 30-talsmotorcykel?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har under en längre tid intresserat mig för äldre lätta motorcyklar från 30-talet men framför allt deras växellådor. Jag undrar om hur det ser ut med möjligheter till att byta växellåda till dem?

Vissa modeller verkar komma i tvåväxlade versioner samtidigt som det finns treväxlade för sportmodellerna (som verkar ha samma motor). Är det så enkelt som att bara byta upp sig till en treväxlad växellåda om jag sitter på en tvåväxlad och är ute efter högre hastigheter?

/Nils

 

Svar: Toppfarten bestäms av motorns maxeffekt samt utväxlingsförhållandet mellan motor och bakhjul på högsta växeln. Oftast är denna utväxling i stort sett samma på högsta växeln oavsett om växellådan har två, tre eller fler växlar. Toppfarten blir alltså inte högre bara för att man har fler växlar – däremot kommer accelerationen att bli snabbare vid fler växlar.

Men om det gäller "sportig körning" så är det svårt att göra detta med få växlar då det ju gäller att kunna utnyttja motorns relativt smala effektband optimalt. Genom att ha fler växlar så att man kan hitta en växel som stämmer med motorns maxeffekt. Då kan man hitta optimalt motorvarv i exempelvis kurvor och uppförsbackar om man har fler växlar att välja på.

När man kör Roadracing med 50-kubiksmotorer har man ofta åtta till tio växlar för att motorns effektband är så smalt när man trimmat så hårt (ofta över 25 hästar på en "mopedmotor"). Det är då man talar om tätstegade lådor – att utväxlingen på växlarna ligger nära varandra så att motorn orkar "hämta upp" vid varje uppväxling.

Om vi övergår till frågan om att byta växellåda så är det nog bara praktiskt genomförbart om motorcykeln har separat motor och växellåda. Även då kan det finnas problem med att få delarna att passa ihop om det inte finns växellådor med samma inbyggnadsmått. Men det går ofta att lösa med bearbetning av den nya växellådans fästen – eller i bästa fall enbart med distanser.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206