Olja till BSA C11

Fråga: Hej Jim! Jag har köpt en gammal BSA C11 årsmodell 1953, som inte har varit startad på många år.

Frågor: Vad skall det vara för olja i motorn och hur mycket, även olja i växellåda och transmission. Saknar batteri, det är väl 6 volt? Är det original plusjordat?

Tändstift såg jag att du hade svarat på tidigare: NGK B6HS

Med vänlig hälsning

Lars

 

Svar: Oljetanken till motorn rymmer 2,25 liter och rekommenderad olja är SAE 50 motorolja. Jag skulle rekommendera en multigrade motorolja som SAE 20w-50 eller SAE 5w-50 då dessa är betydligt med lättflytande vid kallstart. Vid driftstemperatur håller samtliga av dessa tre oljor samma viskositet så den ”raka” oljan är inte tjockare när motorn är varm.

Till växellåda och transmission rekommenderas också en SAE 50 motorolja och här är det hugget som stucket vad man väljer. Oljemängden är 56 cl i växellådan och 20 cl i transmissionen. Vid körning i kallt väder kan dock SAE 50 orsaka tjuvdrag på kopplingen (motorcykeln vill åka framåt trots indragen koppling).

Batteriet ska mycket riktigt vara på 6 volt. Amperestyrkan, kapaciteten, (Ah) har jag ingen uppgift på men ett batteri som passar rent fysiskt i batterihållaren brukar ha rätt kapacitet. På ett kopplingsschema som jag har är batteriet plusjordat, men det kan finnas undantag. Ofta kan man polvända elsystemet genom att ansluta batteriet som man vill ha det (plus- eller minusjord) och sedan trycker man ihop bakströmskontakterna i reläet ett kort ögonblick så vänder magnetfältet i generatorn. Men bäst funktion får man med ett relä som är gjort för antingen plus- eller minusjord,

Jim Lundberg

Olja till BSA C11
Delförstoring av kopplingsschema till BSA C11. Här är batteriet plusjordat.
Rulla till toppen