Alkylatbensin i gamla fyrtaktsmotorer?

Fråga: Hej Jim! Vad säger du om alkylatbensin i gamla fyrtaktsmotorer? Förra våren startade inte min Norton Commando, den var helt död. Hällde ut den höstgamla bensinen ur tanken och hällde i alkylat. Pang, direkt på första…

Därför ska jag i sommar testa att konsekvent köra en gammelhoj (min är en Norton sidventilare från 1937, fyrtakt) på alkylatbensin. En kompis ska göra detsamma på en Dominator från femtiotalet. Körde några mil, fungerade perfekt och kom då att tänka på kompisar som har problem med den nya bensinen i sina glasfibertankar.

Efter samtal med några representanter för två olika företag som säljer sådan bensin, verkar det inte vara några problem att köra på alkylat för oss.

De menar att alkylat är helt ren och att det enbart finns fördelar, framför allt för personer som har tankat av glasfiber (till exempel Commando Fastback och vissa Commando Roadster). En av dem hade problemfritt kört på alkylat i en gammal bil under femton år. En annan pratade om en kompis som körde på alkylat i en äldre Jawa.

Vi utgår från att våra förgasare kan behöva justeras på olika sätt; luftskruv, storlek på munstycke… Vad kan vi mer förvänta oss? Nackdelar? Risker? Utöver att det blir lite dyrare förstås, men det är smällar man får ta. 🙂

Mvh Lasse

 

Svar: Alkylatbensin har i stort sett bara fördelar – förutom priset som ligger ungefär dubbelt så högt som för vanlig bensin. Alkylatbensinen är renare (mindre utsläpp) och har dessutom bra lagringsbeständighet och stor motståndskraft mot ånglåsbildning.

Dagens bensin har en stor andel lätta kolväten som ska göra bensinen lättantändlig. Nackdelen med detta är att dessa kolväten börjar koka vid låg temperatur, ofta vid dryga 30 grader, vilket ofta leder till att bensinen börjar koka i äldre motorer med förgasare. Moderna bilar med gastäta insprutningssystem drabbas inte av detta.

Dessutom brukar dessa lätta kolväten ge sig av under längre uppehåll (vinteruppställning) varvid motorn blir väldigt svårstartad när det väl är dags att köra. Med alkylatbensin slipper man bägge dessa olägenheter. Enligt OKQ8 är inte alkylatbensin godkänt för användning i bilmotorer. Exakt vad som menas med ”ej godkänt” framgår dock inte. Alkylatbensin används ju i andra fyrtaktsmotorer i gräsklippare och liknande maskiner. Mest vanlig är den dock till tvåtaktsmotorer.

Alkylatbensin bör dock inte användas i motorer som är konstruerade för bensin med högre oktantal än 95. Är det dessutom äldre motorer som ska ha ”blyad” bensin ska man tillsätta blyersättning om man går över till alkylat. Detta för att skydda ventiler och säten. Jag har testat alkylatbensin i diverse motorer, både två- och fyrtakt (även i bil), utan att behöva någon justering av förgasaren eller tändning. Hör gärna av er när ni testat!

Jim Lundberg

Rulla till toppen