Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Hittar du inte rätt tidning? När skrev Jim om cylinderborrning? Här kommer listan från nummer 9/1990 och framåt! Listan kommer att uppdateras löpande.
Här får du en beskrivning på hur man byter lamellkork på NV Autoped, steg-för-steg.
Här får du en beskrivning på hur man byter lameller på Sachs, steg-för-steg.
Här får du en beskrivning på hur man byter lameller på Puch, steg-för-steg.
Underarbetet är som bekant det viktigaste vid de flesta ytbehandlingar. Men när man ska förnickla en yta fungerar det givetvis inte med vanligt spackel.
Ställa tändningen på en moped
Vi fortsätter vår miniserie om hur motorer ser ut inuti. Denna gång får vi se insidan av en cylinder när motorn är i gång.
Har du någonsin funderat över hur det ser ut inne i en motor när den är igång? Hur beter sig en ventilfjäder vid 7000 varv i minuten?
Kampen mot rost har alltid förts på en bred front. Syror, blästring slipning - metoderna är många. Här kommer ytterligare en variant, med den skillnaden att den inte bara tar bort rosten utan omvandlar en del av den till järn igen med hjälp av elektrolys! Metoden är enkel och det som behövs har du förmodligen redan hemma.
Tvåhjulingen gick som en klocka för några månader sedan - men nu vill den inte starta! Bara lugn, så här får du igång den på ett kick...
Vajrarna på en tvåhjuling är faktiskt en ren säkerhetsdetalj. Visst, att chokevajern går av går väl an - men en bromsvajer får bara inte brista!
I vår hobby springer man på allt från lövtunna mopedskärmar till tjocka lastbilsramar. Vill man ha ett bra resultat vid reparationer så gäller en sak - öka svetsströmmen!
Tändstiftsgängor går ofta sönder. Dels är de skurna i aluminium, dels så är de fingängor - ingen lyckad kombination. Men varför inte testa med andra metaller?
Har du en gammal diskmaskin som står och skräpar i gömmorna? Släng den inte, för den kan bli en utmärkt smådelstvätt för motordelar!
Ibland dyker det upp saker som förändrar tillvaron i garaget. Alumiumlödning är en sak som alltid upplevts som lite speciellt och komplicerat - tills nu...
De flesta moped- och motorcykelmotorer är tillverkade i aluminium. En mjuk metall som kräver lite extra uppmärksamhet när man mekar.
Gamla hojar har ofta hunnit med en och annan dikeskörning. Det första som brukar bli krokigt är styret...
Våra tvåhjulingar kan vara fulla med olika kedjor. Men vad har de för dimensioner, och vad passar var?
I första delen undersökte vi och åtgärdade ventilerna. Nu är det sätenas tur.
Dags att se över ventilerna? Jim Lundberg visar hur du bär dig åt för att få toppen tät och fin!
Visst vore det kul att hitta en original instruktionsbok till sitt gamla fordon. Förr i tiden var dessa böcker fullmatade med tekniska data och reparationsanvisningar. Jo, och en sak till - olja!
Har du tröttnat på cigarettpapper mellan brytarkontakterna? Går moppen bra utan att du vet varför? Prova med stroboskoplampan istället!
Att renovera en gammal hoj eller moppe är faktiskt roligt på fler än ett sätt. Själva jobbet kan vara rena avkopplingen, och när allt är klart har man ett nytt fordon att åka på.
Har topplocket börjat krokna? Hittar du inte en passande topplockspackning till just din motor? Sätt locket i svarven!
Ramen är lackerad och fälgarna är kromade - men hur ser egentligen motorn ut?
Tänk att en liten motor kan innehålla så mycket prylar. Men hur ska allting sitta? Det är dags att ta fram luppen!
Har du en plasttunna över? Då kan du bygga ett eget blästerskåp!
Kom in i diskussionen
Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.