Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Du har förmodligen en JLO Piano G50B som var den sista JLO motorn i mopederna från Monark. Jag tror de fanns i de sista Monarscooterna och möjligen Senior innan Monarscootern fick HVA Flinta motorn.
Tandrem, kopplingskorg samt tandrullen på vevaxeln är direkt skiftningsbara till den äldre modellen med 44 kuggars tandrem så vitt jag vet, och det är väl den enda remmen som finns att köpa ny idag?
Jag vill minnas Rembutiken har den till bästa pris om inte övriga säljare har hängt med i konkurrensen, det har jag inte kollat.
https://www.rembutiken.se/kuggremmar/scooter-moped/tandrem-ilo-44-kuggar/
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Stämmer bra. Det är något lägre primärutväxling på G50B motorn men det kompenseras med något högre utväxling i växellådan vad jag konstaterat. Jag skulle nog påpekat det här men tänkte inte på det just då. Men gillar man inte den något lägre utväxlingen efter bytet till den äldre tandremstransmissionen så går det ju enkelt att kompensera det med ett par kuggar till på motorns kedjedrev till bakhjulet.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Hej Bengt
Det har förekommit fyra olika sorters tandrullar på JLO motorn.
Den första med ingjutet stålnav för G50 motorn med den äldre vevaxeln.
Efter kom en tandrulle utan stålnav för den senare axeln med kona. Men det funkade inte bra för godset satte sig och rullen kunde börja slira på axeln.
Sen kom då den vanligaste med ingjutet stålnav samt för 44 kuggars remmen, alltså den rem som går att köpa idag.
Sist kom på G50B motorn den något större men även något bredare tandrullen för 49 kuggars remmen. Rent utvecklingsmässigt är det den bästa varianten så lite tråkigt att den remmen inte finns att tillgå idag. I vart fall inte här i Sverige men i Holland kanske den går att köpa för just i Holland var JLO motor särskilt populär och jag tror det är så fortfarande.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Hej Bengt
Jag utgår från den välkända runda JLO G50 Piano motorn och ingenting annat. Däremot sa jag fel på kuggantal och tänkte nog på Flintamotorn som har 49 kuggars tandrem. Den sena JLO motorn hade som sagt 53 kuggars rem. En mer finkuggad rem för bättre styrka om mindre slitage för de blir ju smidigare då och fler kuggar ligger i grepp. Men som sagt fyra olika sorters tandrullar på den runda JLO motorn och det är och tänka på när man ser en tandrulle ligga i nån låda på veteranmarknaden.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Bengt,
Det kan slinka med nåt fel ibland för när jag skriver är det så gott som alltid direkt ur minnet. Visst kan det hända jag rotar i gammal dokumentation men långt från varenda gång. Är ju inte avlönad...
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
(Off Topic)
Hej Bengt
När du nu är inne och pratar om Flinta och fyrkantiga motorer så är det en väldigt intressant moped ute på Tradera just nu som säkert motsvarar en mopedsamlares förväntningar. Jag har aldrig sett det utförandet, 2vxl fotväxel, kickstart tillsammans med fläktkylning. Trodde inte de fanns. En längre typ av kickaxel har jag sett men aldrig en längre typ av växelaxel som den här motorn måste ha.
http://www.tradera.com/item/302484/288652152/monark-1223-lyx-
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20140821/vilken-arsmodell-pa-monark-monarped-med-husqvarnamotor
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
53 kuggars tandremmen till den sista JLO Piano motorn G50B finns att köpa i Holland. Till ett fördelaktigt pris också så hoppet att rädda en sån motor är inte ute 
http://www.leertouwer.com/default.asp?id=21&pid=276915723&artnr=23101-G50-25
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
JLO-fabriken utvecklade med tiden en sån modern och effektiv primärtransmission och du vill inte ha den utan vill istället gå tillbaka till den första modellen av den här motorn med en rasslande och en mer energikrävande rullkedja?
Hur tänkte du där om man får fråga?
Tandremmen är tillräckligt säker om man nu inte envisas med att köra med en motor som skär ihop eller nyper fast nu och då för då kan remmen brista när bakhjulet låser sig full fart. Tyvärr kan sånt hända idag när kolvar byts hit och dit och tillverkas både här och där. Ett gott råd är att kolla så kolvspel och kolvringsgap aldrig blir för litet för då sådant hända och då hjälper det föga att ha "tillräckligt med olja i bensinen" för det nyper och tar fast ändå. Kanske är det ändå bra att tandremmen brister som säkerhet, för hellre det än att bita med tänderna i asfalten?
En rullkedja kan var okej om omloppshastigheten på det minsta hjulet inte är för hög som till exempel drivkedjan till bakhjulet men även där övergår man mer och mer till remmar. Men nu gällde det primäröverföringen från motorns vevaxel och där kan de snurra riktigt fort vilket kräver energi och sliter hårt på rullkedjan och då blir rullkedjan genast det sämre alternativet. Motorn fick därför namnet JLO Piano tack var den nya primärtransmissionens tysta gång och det vill i vart fall jag inte förstöra. Däremot föregångaren JLO G50 ska förstås ha sin kedjetransmission för att behålla sitt original och ursprung.
Sen är det heller inte bara att skifta de här transmissionerna rakt av utan man måste också byta vevaxel om det nu inte gäller den allra första serien JLO Piano motorer från 1956 som fortfarande hade den äldre vevaxeln för kedjetransmissionen.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Hej Göran
Husqvarna är direkt skiftningsbart mellan rem- och kedjetransmission. Som femtonåring hade jag en monarped som det varit Pilot FM504 motor på men som jag monterade en treväxlad Flintamotor från en trehjulig transportmoped på, för mellan dem är det samma hålbild på motorfästena. Det här är längesedan och den motorn var inte särskilt sliten men det hördes från kedjetransmissionen ändå. Det blir liksom ett skorrande ljud. Nu har jag kugghjul i Flintamotorn på den moped jag kör nu men de ger istället ett vinande ljud. Men en tandremsmotor är på gång och då ska problemet vara borta. Jag gillar tysta motorer och den tystaste mopeden jag någonsin ägt var en fransk VeloSolex. Fransmännen är sofistikerade människor med känsla för finesser
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Nu har jag inte sett att Håkan har frågat efter någon kedjetransmission och hur mycket oljud det blir beror på flera omständigheter bl.a. det lilla hjulets storlek, som faktiskt kan vara ganska stort ibland på en del gamla motorcyklar men på JLO mopedmotorn och dito Husqvarna är dom dreven väldigt små vilket tillsammans med högt varvtal gör att det både låter och sliter när rullarna slår mot drevet och länkarna måste ändra vinkel då hjulen är så olika stora. Sen kan ljudet dämpas olika beroende på kåpa och godstjocklek. En äldre Sachs med kedjetransmission och så tunnväggiga kåpor borde då låta mest men JLO kåpan är inte särskilt tjockväggig den heller. Däremot en Husqvarna äggmotor har rätt så bastant kåpa som kan dämpa ljudet bättre. Men det är inte bara ljudet, en tandremsmotor får också en mjukare och behagligare gång. Jag minns det särskilt från femtonårsåldern på dom tidiga kromade Stockholmarna där det ofta stod Monark på Flinta motorns kåpor. De tvåväxlade Flintamotorerna gick behagligt, jag vill uppleva det igen.
Idag hittade jag en Blue Fighter motor i en skrothög. Idag tillhör det inte precis vardagen att man gör sådana fynd. Konstigt nog hade den klarat den brutala hanteringen ganska bra och endast en fläns på topplocket var bruten samt några repor transkåpan. Tyvärr saknades kolv, förgasare och tändplatta samt gängan till svänghjulet hade gått av men svänghjulet satt där fortfarande. Cylindern var fin och motorn gick runt så jag kände mig faktiskt ganska nöjd ändå. Kan tänka mig dom som hämtar skrot på bondgårdar kan göra många fynd bland saker som samlats där. I vart fall har den här JLO motorn en kedjetransmission. Motorn tycks vara tillverkad i september 1954 för det stod instansat i dom helrunda vevskivorna.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Hej Göran
Det är möjligt att en kedjetransmission går tystare i en äggmotor. Jag har aldrig lyssnat på någon sådan, inte vad jag vet i alla fall.
Om det var en Senior liknande moped du hade så kördes ofta dom av gamla gubbar vilka ofta hade jobbat på sågverk eller annan bullrig industri och fått hörseln nedsatt så de inte hörde oljudet från motorn. Då hade det ingen betydelse och det var säkert så konstruktörerna tänkte och valde då en primärstransmission som skulle vara lite tåligare mot ryckiga överbelastningar. Det var lika på dom trehjuliga transportmopederna (vissa i alla fall) men de kördes oftast av femtonåringar och vid den åldern är vävnaderna i öronen så mjuka att de tål mera buller utan att skadas. Tänk bara vilka ljudanläggningar vissa ungdomar kan ha i sina bilar idag. Jag får varningsvibbar på en halvkilometers avstånd... Upplevelser av ljud har med avstånd att göra och är man väldigt nära en mopedmotor kan den låta hemskt den också. Jag kan gå i spinn när jag läser om Monarks utvecklingsarbete med "det borttonade ljudet" på den sena 50-tals mopederna. Man lade ner mycket arbete och samtidigt lyckades och säkert ökade försäljningen då till en bredare målgrupp än bara femtonåringarna. Även inkapslad kedja till bakhjulet ger en tystare moped om kedjan hålls rätt spänd. Men numera har man alltid hjälm när man kör moped och den ger också en bra dämpning av oljud och det var väl kanske det du räknade med även om du inte sa det uttryckligen?
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Ni överdriver. Det är så med gamla minnen att de gärna förstoras när de tänkts och pratats om ett antal gånger. Det är många som kör med rejält trimmade JLO Piano motorer idag och tandremmen håller utan problem. Men vid kolvnyp och motorskärning då brister remmen när bakhjulet tvärstannar mot asfalten. Kanske lika bra det, för det är inte alla som hinner dra in kopplingshandtaget innan sladden och omkullkörningen har skett. Ibland är olyckan snabbare än människans hjärna att tillräckligt snabbt fatta ett beslut och direkt handla efter det.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
göran A vånga i dag, 13:21
" men tycker ändock att kedja känns säkrare."
Hej Göran
När jag kopierade din text nu såg jag du gör radbyten för att inte få så långa textrader. Men det var inte det saken gällde. Jag tänkte snarare att den här saken mer handlar om dig än om tandremmens styrka. Du känner osäkerhet för tandremmen och litar inte riktigt på den. Det här är en mänsklig reaktion inför det okända och jag känner igen det från personer som vill ha fyra procents oljeinblandning med dagens tvåtaktsoljor. De oroar sig för att motorn ska skära ihop med bara två procent och vill då gardera sig mot en dyr motorrenovering. Jag förlåter dem men ibland måste man också våga för att kunna vinna.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0
Den sist utvecklade varianten med 53 kuggars rem var den bästa då fler kuggar ligger i grepp på tandrullen som då även har lite större diameter vilket också ökar möjligheten att få fler kuggar i grepp. Jag tycker nog det är dumt att byta hela transmissionen till den äldre varianten då den senare remmen fortfarande finns att köpa. Det är heller inte omöjligt att det här problemet kan göra att 53 kuggars remmen framledes även kommer att finnas hos de svenska leverantörerna för delar till äldre mopeder och åtminstone mopedrenovering punkt se brukar vara lyhörda för sådana önskemål.
Redan finns det tyska originalremmar (Synchroflex) samt en lågprisvariant (från Asien?) att välja på och hur den senare är i kvalitetssynpunkt har jag tyvärr inget svar på.