Bli medlem på Classic Motor:s forum!

Som besökare är du välkommen att läsa i Classic Motor:s forum, men för att själv delta i diskussionerna måste du vara medlem på classicmotor.se. Det är gratis och tar bara en minut.

Bli medlem här › Logga in här ›

Här i Classic Motors forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på ClassicMotor.se. Läs våra regler.
Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Du har förmodligen en JLO Piano G50B som var den sista JLO motorn i mopederna från Monark. Jag tror de fanns i de sista Monarscooterna och möjligen Senior innan Monarscootern fick HVA Flinta motorn.

Tandrem, kopplingskorg samt tandrullen på vevaxeln är direkt skiftningsbara till den äldre modellen med 44 kuggars tandrem så vitt jag vet, och det är väl den enda remmen som finns att köpa ny idag?

Jag vill minnas Rembutiken har den till bästa pris om inte övriga säljare har hängt med i konkurrensen, det har jag inte kollat.

https://www.rembutiken.se/kuggremmar/scooter-moped/tandrem-ilo-44-kuggar/

Bengt Göransson

Hej !

Kastar ut en tanke, kanske lite galet men ändå.

Det bör ju innebära att ILO motorn med den större 19 tandade rullen ger en annorlunda primär utväxling som troligtvis innebär en lägre omsättning/utväxling än den äldre motorn som bara har 15 tänder. Detta innebär då i sin tur att endera växellådan eller slututväxlingen mellan motor och bakhjul ej är identiska pga det svenska 30 km/h kravet på maxfart.

Detta innebär i så fall att frågeställaren Håkans moped blir starkare men också långsammare om han byter till en transmission från en äldre ILO motor med 15 tänders rulle på vevaxeln.

MVH
Bengt

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Stämmer bra. Det är något lägre primärutväxling på G50B motorn men det kompenseras med något högre utväxling i växellådan vad jag konstaterat. Jag skulle nog påpekat det här men tänkte inte på det just då. Men gillar man inte den något lägre utväxlingen efter bytet till den äldre tandremstransmissionen så går det ju enkelt att kompensera det med ett par kuggar till på motorns kedjedrev till bakhjulet.

Bengt Göransson

Hej igen !

Håkan och Erland:

Kollade vidare på cykelhandlarnas reservdelslistor från 1965. Tydligen förekommer det totalt sett 2 st olika tandremmar, 2 st olika kopplingshus (stora tandhjulet) samt 3 st olika modeller på vevaxelns tandrulle enligt följande:

Tandhjul för vevaxeln:

• Första modellen tom motor nr: 425 000.
• Nästa modell från och med motor nr: 425 001 - 481/370128.
• Sista modellen från och med motor nr: 481/370129.

Tandrem:

• Första modellen tom motor nr: 481/370128.
• Nästa modell från och med motor nr: 481/370129.

Kopplingshus: (stora tandhjulet).
• Första modellen tom motor nr: 481/370128.
• Nästa modell från och med motor nr: 481/370129.

Vidare finns det olika växel lådor med olika antal kugg på mellanaxeln samt växel dreven.

• Första modellen tom motor nr: 329 377 mellanaxel 12 resp 21 kuggar.
• Första modellen tom motor nr: 329 377 1:an 69 kuggar 2:an 61 kuggar.
• Andra modellen tom motor nr: 329 378 mellanaxel 14 resp 21 kuggar.
• Andra modellen tom motor nr: 329 378 1:an 68 kuggar 2:an 61 kuggar.

Det verkar knepigt med olika brytningar i nummerserien för primärtransmissionen samt växellådans förändring, där man dock bar förändrat 1:ans utväxling.

Hoppas att Erland, Jim eller någon annan vet mera om detta för att ge klarhet i vad som gäller.

MVH
Bengt

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Hej Bengt
Det har förekommit fyra olika sorters tandrullar på JLO motorn.
Den första med ingjutet stålnav för G50 motorn med den äldre vevaxeln.
Efter kom en tandrulle utan stålnav för den senare axeln med kona. Men det funkade inte bra för godset satte sig och rullen kunde börja slira på axeln.
Sen kom då den vanligaste med ingjutet stålnav samt för 44 kuggars remmen, alltså den rem som går att köpa idag.
Sist kom på G50B motorn den något större men även något bredare tandrullen för 49 kuggars remmen. Rent utvecklingsmässigt är det den bästa varianten så lite tråkigt att den remmen inte finns att tillgå idag. I vart fall inte här i Sverige men i Holland kanske den går att köpa för just i Holland var JLO motor särskilt populär och jag tror det är så fortfarande.

Bengt Göransson

Hej igen !

Du syftar på den där sena ILO motorn som liknar en Husqvarna flinta med kantigt block och fyrkantig topp och cylinder som satt i Holländska Sparta mopeder från 1965 och framåt. De hade ju 49 kuggars rem. Frågeställaren Håkans motor hade ju en 53 kuggars rem.

Verkar finnas mer info att hämta...

MVH
Bengt

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Hej Bengt
Jag utgår från den välkända runda JLO G50 Piano motorn och ingenting annat. Däremot sa jag fel på kuggantal och tänkte nog på Flintamotorn som har 49 kuggars tandrem. Den sena JLO motorn hade som sagt 53 kuggars rem. En mer finkuggad rem för bättre styrka om mindre slitage för de blir ju smidigare då och fler kuggar ligger i grepp. Men som sagt fyra olika sorters tandrullar på den runda JLO motorn och det är och tänka på när man ser en tandrulle ligga i nån låda på veteranmarknaden.

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Bengt,
Det kan slinka med nåt fel ibland för när jag skriver är det så gott som alltid direkt ur minnet. Visst kan det hända jag rotar i gammal dokumentation men långt från varenda gång. Är ju inte avlönad...

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

(Off Topic)

Hej Bengt
När du nu är inne och pratar om Flinta och fyrkantiga motorer så är det en väldigt intressant moped ute på Tradera just nu som säkert motsvarar en mopedsamlares förväntningar. Jag har aldrig sett det utförandet, 2vxl fotväxel, kickstart tillsammans med fläktkylning. Trodde inte de fanns. En längre typ av kickaxel har jag sett men aldrig en längre typ av växelaxel som den här motorn måste ha.

http://www.tradera.com/item/302484/288652152/monark-1223-lyx-

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20140821/vilken-arsmodell-pa-monark-monarped-med-husqvarnamotor

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

53 kuggars tandremmen till den sista JLO Piano motorn G50B finns att köpa i Holland. Till ett fördelaktigt pris också så hoppet att rädda en sån motor är inte ute :)

http://www.leertouwer.com/default.asp?id=21&pid=276915723&artnr=23101-G50-25

göran A vånga

sätt dit med kedja, bra mycket säkrare,
går att få tag på ,men man ser dom inte så ofta.

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

JLO-fabriken utvecklade med tiden en sån modern och effektiv primärtransmission och du vill inte ha den utan vill istället gå tillbaka till den första modellen av den här motorn med en rasslande och en mer energikrävande rullkedja?

Hur tänkte du där om man får fråga?

Tandremmen är tillräckligt säker om man nu inte envisas med att köra med en motor som skär ihop eller nyper fast nu och då för då kan remmen brista när bakhjulet låser sig full fart. Tyvärr kan sånt hända idag när kolvar byts hit och dit och tillverkas både här och där. Ett gott råd är att kolla så kolvspel och kolvringsgap aldrig blir för litet för då sådant hända och då hjälper det föga att ha "tillräckligt med olja i bensinen" för det nyper och tar fast ändå. Kanske är det ändå bra att tandremmen brister som säkerhet, för hellre det än att bita med tänderna i asfalten?

En rullkedja kan var okej om omloppshastigheten på det minsta hjulet inte är för hög som till exempel drivkedjan till bakhjulet men även där övergår man mer och mer till remmar. Men nu gällde det primäröverföringen från motorns vevaxel och där kan de snurra riktigt fort vilket kräver energi och sliter hårt på rullkedjan och då blir rullkedjan genast det sämre alternativet. Motorn fick därför namnet JLO Piano tack var den nya primärtransmissionens tysta gång och det vill i vart fall jag inte förstöra. Däremot föregångaren JLO G50 ska förstås ha sin kedjetransmission för att behålla sitt original och ursprung.

Sen är det heller inte bara att skifta de här transmissionerna rakt av utan man måste också byta vevaxel om det nu inte gäller den allra första serien JLO Piano motorer från 1956 som fortfarande hade den äldre vevaxeln för kedjetransmissionen.

göran A vånga

jo det kan jag tala om för dig unge man, någon gång på 80 talet ägde jag en hva 50cc äggmotor
med kedje trans, inget rasslande att tala om
den gick så fint, har även haft med rem,
märkte ingen skillnad,tänkte inte på det ens.
så tänkte jag om du vill veta.

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Hej Göran
Husqvarna är direkt skiftningsbart mellan rem- och kedjetransmission. Som femtonåring hade jag en monarped som det varit Pilot FM504 motor på men som jag monterade en treväxlad Flintamotor från en trehjulig transportmoped på, för mellan dem är det samma hålbild på motorfästena. Det här är längesedan och den motorn var inte särskilt sliten men det hördes från kedjetransmissionen ändå. Det blir liksom ett skorrande ljud. Nu har jag kugghjul i Flintamotorn på den moped jag kör nu men de ger istället ett vinande ljud. Men en tandremsmotor är på gång och då ska problemet vara borta. Jag gillar tysta motorer och den tystaste mopeden jag någonsin ägt var en fransk VeloSolex. Fransmännen är sofistikerade människor med känsla för finesser :)

göran A vånga

om jag mindes rätt så hade den hva motorn
varit i en invalidmoped, men sällsynt, dom här
små ljuden har jag inte brytt mig om, har en
3 cyl skoda med kamkedja den går så tyst , och
jb 128-150, villiers197 cc, hva 120cc,
nä, kedje ljudet är så lite, något mera
irriterande är dålig ljudämpare framförallt
tvåtaktare..fy.

Bengt Göransson

Hej !

På min Monark M 77 med JB 150 motor kör jag med en ljuddämpare som egentligen är avsedd för Sachs 60 cc trimkit. Mycket tystgående en lång cigarr formad sak för 32 mm avgaskrök. Mycket tystare än original smällkaramell eller alternativ fiskfena modell.

MVH
Bengt

göran A vånga

hej igen.. på min monark från 1950 sitter det en
slidmatad suzuki 125 cc , ljudämparen är en trim
ljudämpare som ska vara till 70 cc, vet inte om den tappar effekt, bromsarnas effekt räcker inte till.. måste göra något..ops, fel ämne igen fy..

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Nu har jag inte sett att Håkan har frågat efter någon kedjetransmission och hur mycket oljud det blir beror på flera omständigheter bl.a. det lilla hjulets storlek, som faktiskt kan vara ganska stort ibland på en del gamla motorcyklar men på JLO mopedmotorn och dito Husqvarna är dom dreven väldigt små vilket tillsammans med högt varvtal gör att det både låter och sliter när rullarna slår mot drevet och länkarna måste ändra vinkel då hjulen är så olika stora. Sen kan ljudet dämpas olika beroende på kåpa och godstjocklek. En äldre Sachs med kedjetransmission och så tunnväggiga kåpor borde då låta mest men JLO kåpan är inte särskilt tjockväggig den heller. Däremot en Husqvarna äggmotor har rätt så bastant kåpa som kan dämpa ljudet bättre. Men det är inte bara ljudet, en tandremsmotor får också en mjukare och behagligare gång. Jag minns det särskilt från femtonårsåldern på dom tidiga kromade Stockholmarna där det ofta stod Monark på Flinta motorns kåpor. De tvåväxlade Flintamotorerna gick behagligt, jag vill uppleva det igen.

Idag hittade jag en Blue Fighter motor i en skrothög. Idag tillhör det inte precis vardagen att man gör sådana fynd. Konstigt nog hade den klarat den brutala hanteringen ganska bra och endast en fläns på topplocket var bruten samt några repor transkåpan. Tyvärr saknades kolv, förgasare och tändplatta samt gängan till svänghjulet hade gått av men svänghjulet satt där fortfarande. Cylindern var fin och motorn gick runt så jag kände mig faktiskt ganska nöjd ändå. Kan tänka mig dom som hämtar skrot på bondgårdar kan göra många fynd bland saker som samlats där. I vart fall har den här JLO motorn en kedjetransmission. Motorn tycks vara tillverkad i september 1954 för det stod instansat i dom helrunda vevskivorna.

Bengt Göransson

Hej !

Erland:

ILO MG 150 motorn till Blue Fighter har en väldigt grov stigning på gängan för svänghjulsmuttern. Det sitter en låsring i svänghjulet, och muttern har en krage på sig som gör att då man gängar upp muttern så drar den samtidigt loss svänghjulet från vevaxelkonan. Tyvärr går detta mycket tungt så ibland brister tydligen axeltappen. Även Piaggio 200 motorn till Vespa 200 har denna konstruktion, men i detta fallet är det en gänga med finare stigning. Vilket i alla fall känns betydligt tryggare.

MVH
Bengt

göran A vånga

villers 197 cc har samma, misstänker att villiers 125-150 cc har inbyggd avdragare också.

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Hej Göran
Det är möjligt att en kedjetransmission går tystare i en äggmotor. Jag har aldrig lyssnat på någon sådan, inte vad jag vet i alla fall.

Om det var en Senior liknande moped du hade så kördes ofta dom av gamla gubbar vilka ofta hade jobbat på sågverk eller annan bullrig industri och fått hörseln nedsatt så de inte hörde oljudet från motorn. Då hade det ingen betydelse och det var säkert så konstruktörerna tänkte och valde då en primärstransmission som skulle vara lite tåligare mot ryckiga överbelastningar. Det var lika på dom trehjuliga transportmopederna (vissa i alla fall) men de kördes oftast av femtonåringar och vid den åldern är vävnaderna i öronen så mjuka att de tål mera buller utan att skadas. Tänk bara vilka ljudanläggningar vissa ungdomar kan ha i sina bilar idag. Jag får varningsvibbar på en halvkilometers avstånd... Upplevelser av ljud har med avstånd att göra och är man väldigt nära en mopedmotor kan den låta hemskt den också. Jag kan gå i spinn när jag läser om Monarks utvecklingsarbete med "det borttonade ljudet" på den sena 50-tals mopederna. Man lade ner mycket arbete och samtidigt lyckades och säkert ökade försäljningen då till en bredare målgrupp än bara femtonåringarna. Även inkapslad kedja till bakhjulet ger en tystare moped om kedjan hålls rätt spänd. Men numera har man alltid hjälm när man kör moped och den ger också en bra dämpning av oljud och det var väl kanske det du räknade med även om du inte sa det uttryckligen?

göran A vånga

jag menar att det är försumbart om det är
kedja eller rem om det nu skulle skilja lite
i ljud från motorn det finns så mycket annat
ljud som dränker motorljudet, men tycker
ändock att kedja känns säkrare.

Rs

Hej Göran. Ilo Pianon går tyst i transmissionen,men när "snodden" gick av, då "jävlar" kom sanningen fram, om den förnämliga uppfinningen,modifierade en del på 50-60 talet,alla nöjda o glada,nu höll de både för o göra rivare o åka cross, Roland.

göran A vånga

jo det är det som är så tråkigt, fick gå
5 km med en hva när remmen gick av, har
haft båda sorterna, enda kedjan som gått av
var en HD jag hade mitten 90-tal, det låg en
liten järnbit på vägen som for upp och slog
bort kedjelåset, låter helt otroligt , men det
fanns inget lås på kedjan som låg vid
vägkanten..skulle man försöka göra detta
med flit, skulle man behöva tusen år på sig
minst....

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Ni överdriver. Det är så med gamla minnen att de gärna förstoras när de tänkts och pratats om ett antal gånger. Det är många som kör med rejält trimmade JLO Piano motorer idag och tandremmen håller utan problem. Men vid kolvnyp och motorskärning då brister remmen när bakhjulet tvärstannar mot asfalten. Kanske lika bra det, för det är inte alla som hinner dra in kopplingshandtaget innan sladden och omkullkörningen har skett. Ibland är olyckan snabbare än människans hjärna att tillräckligt snabbt fatta ett beslut och direkt handla efter det.

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

göran A vånga i dag, 13:21
" men tycker ändock att kedja känns säkrare."

Hej Göran
När jag kopierade din text nu såg jag du gör radbyten för att inte få så långa textrader. Men det var inte det saken gällde. Jag tänkte snarare att den här saken mer handlar om dig än om tandremmens styrka. Du känner osäkerhet för tandremmen och litar inte riktigt på den. Det här är en mänsklig reaktion inför det okända och jag känner igen det från personer som vill ha fyra procents oljeinblandning med dagens tvåtaktsoljor. De oroar sig för att motorn ska skära ihop med bara två procent och vill då gardera sig mot en dyr motorrenovering. Jag förlåter dem men ibland måste man också våga för att kunna vinna.

Rs

Hej. Tyvärr Erland är det den bistra sanningen,om de sedan är bättre kvalitet på remmarna i dag ska jag låta vara osagt. Roland.

göran A vånga

jag vill inte vinna något, vill bara inte känna osäkerheten, när brister remmen.. om en säljare
ska sälja 2 identiska motorer, men det skiljer
något, rem i den ena kedja i den andra vilken
väljer den kunniga. till och med bilköpare
frågar säljaren om det är rem eller kamkedja
bara för att slippa en massa dyra rem byten
men det är en annan historia, nåväl, kuggtrans
är det optimala, sedan kedja, sedan kommer
ingenting, jo, byter man rem vart annat år och
tar det lugnt funkar det nog.kanske..

Rs

Hej Göran.Ta en koll på remmen o dess spänning 6 kuggar i ingrepp o slak,vad händer då,som vanligt en hög med kuggar i transkåpan,en spännrulle skulle säkert göra hållbarheten bättre. Roland.

Raderad
Registrerad
2021-02-27
Inlägg 0

Den sist utvecklade varianten med 53 kuggars rem var den bästa då fler kuggar ligger i grepp på tandrullen som då även har lite större diameter vilket också ökar möjligheten att få fler kuggar i grepp. Jag tycker nog det är dumt att byta hela transmissionen till den äldre varianten då den senare remmen fortfarande finns att köpa. Det är heller inte omöjligt att det här problemet kan göra att 53 kuggars remmen framledes även kommer att finnas hos de svenska leverantörerna för delar till äldre mopeder och åtminstone mopedrenovering punkt se brukar vara lyhörda för sådana önskemål.

Redan finns det tyska originalremmar (Synchroflex) samt en lågprisvariant (från Asien?) att välja på och hur den senare är i kvalitetssynpunkt har jag tyvärr inget svar på.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Classic Motors moderatorer.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan svara på trådar och ingen kan skapa nya trådar.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

• Classic Motor 2021-03

• Classic Motor 2021-02

• Classic Motor 2021-01

• Classic Motor 2020-12

• Classic Motor 2020-11

• Classic Motor 2020-10

• Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206