Classic Motor 2020-10

I butik 17 september 2020

EFTER 46 ÅR I GARAGET fick Anna Bjurenstam nog. Nu är familjeprojektet, en Ford V8 Deluxe Cabriolet, äntligen klart. Nu har hon fått blodad tand och påbörjat renoveringen av en Ford Tudor från 1934. EN AMAZON MED EXTRA ALLT är väl det minsta man kan säga om Staffan Krafts senaste skapelse. Pärlan från 1967 har utrustats med en hel del läckra detaljer och är i ett avundsvärt skick. HUR MÅR DIN VETERANBIL? Säkert alldeles utmärkt, men skulle det råda minsta tvivel: Åk till besiktningen och genomför en veteranbilskontroll. Det är garanterat en bra idé. AUDI COUPÉ GT är den mindre komplicerade lillasystern till Audi quattro. Vi kikar på ett härligt exemplar från 80-talet. EN HUSBIL FRÅN CADILLAC väcker garanterat uppmärksamhet. Särskilt om den är från 1948. Just det här exemplaret har också en intressant svensk anknytning. TVÅ BMW R90/6 från mitten av 70-talet ställdes undan 2003. Nu har de hittat nya hem, inte långt från varandra, och får förhoppningsvis fortsätta rulla på våra vägar ytterligare en tid. ÖSTSTATSBILARNA och Krampan, del 2. Vi fick tillgång till ladan och där står minsann en Moskvitsch och väntar på lite kärlek. PÅ 1970-TALET BJÖD SAAB på 96 och 99. Vi reder ut vad de eventuellt har gemensamt. Vi konstaterar också att olika falla ödets lotter. PROJEKT DAKOTA HAR framgångsrikt gått i mål. Jims E-Type har fått konkurrens. REX COMET BYGGDES av österrikiska KTM, men inte särskilt länge. Josefine har nosat upp ett riktigt fint exemplar. LITE TIPS & TRIX, körjournaler och annat ryms också. Liksom Jims mekarhörna. OCH MARKNADEN FÖRSTÅS. Skynda fynda.

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2020-09

    EN FIAT? NEJ, en Pininfarina Spider Azzura från 1985. Avsedd för den amerikanska marknaden, såld ny i Tyskland och sedan några år tillbaka på svenska vägar. Stig Martinsson är nöjd med sin ovanliga pärla. BORTOM ALL RÄDDNING tyckte Karl Erik Hanssons vänner och bekanta. Nu har han botat doktor Atterströms Citroën C6F från 1930. NÄR MIKAEL LINDBERGS VOLVO 164 blivit stulen ett flertal gånger i början av 1980-talet gav han upp och sålde den. Nu har han hittat ett ovanligt välutrustat exemplar som han återskapat till den bil han en gång hade. DET KRÄVDES TRE SUZUKI STINGER för att Anders Knutsson skulle få ihop sin. Men det var det värt. LAGÅRDSFYND kan man väl kalla lokalen där Moskvitsch, Pobjeda och EMW sattes samman under första hälften av 1950-talet. MINI OCH LAMBRETTA är vad den i Sverige boende britten Michael Manning tar sig fram med numera. Till Sverige kom han på en Vespa. PÅ MOPEDFRONTEN kan vi läsa om Yamaha FS1 liksom om hur Jim börjar lägga det stora Dakotapusslet. INTE WOLFSBURG, men Åmål. Där får gamla folkor nytt liv. Vissa av dem förevigas på film. Vi hoppas på fler. DESSUTOM LÄR VI OSS att blästra med soda och byta avgassystem. GIVETVIS HÄLSAR vi på i några garage och får ta del av några körjournaler. MISSA INTE MARKNADEN med en massa bra-att-ha-saker.

  • Classic Motor 2020-08

    Två av endast tre byggda Fiat 2100 Vignale hamnade i Sverige. Vi har letat i Fiats arkiv. Honda CBR 250 R slutar inte varva förrän vid 20 000 varv/min. Peo Knutsson har renoverat en sådan och njuter av ljudet. Honda NR 500 är en märkvärdig konstruktion med ovala kolvar. Ett par av Classic Motors läsare tog sig till Finland för 40 år sedan för att få uppleva den på nära håll. Volvo bjöd för dåligt för att T 21 med chassinummer 1 skulle hamna på museum. Den harvar vidare i Jämtland. Magnum eller Bond? Ferrari 308 eller Lotus Esprit? Vi kikar närmare på två coola 80-talsikoner med rötterna i 70-talet. Personlig lyxbil? Jodå, en Pontiac Grand Prix klassificeras som en sådan. Extra tryck med Tri-Power-förgasaruppsättningen. Henry Leland startade först Cadillac som såldes till General Motors. Där blev han inte långvarig. Istället startade han Lincoln som blev en del av Ford. För 65 år sedan kom Mercedes-Benz första SL-modeller. Konceptet är i högsta grad levande. Vi träffar Magnus som köpte en på utseendet. Moped-Revyn bjuder på en alptestad Monark Sport 1222 från 1962. Och lite Sigge Fürst. En hel del Tips & trix bjuder vi också på liksom naturligtvis några körjournaler och garagebesök. Vi lyfter huvarna på våra moderna klassiker och lär oss mer om vad som döljer sig där. Futurliner #8 tar ett steg uppåt i renoveringsstegen. Puch Dakota-projektet rullar vidare och Jim testar hastighetsmätare. Missa inte marknaden med en massa fordon och annat som söker nya ägare.

  • Classic Motor 2020-07

    STADSJEEPARNAS URFADER Range Rover fyller 50. Vi kollar närmare på framgångsreceptet. MOTORN FRAM blev en lyckträff för Porsche vars modell 928 utsågs till Årets bil 1978. Håller den än? BILEN SOM INTE FANNS är nybesiktigad och klar. Vi har träffat Toivo och hans Fiat Vignale igen. VELOCETTE VALIANT är knappast en dussinhoj. Mer tysk än brittisk gillades den av alltför få. FINALEN FÖR FENORNA får Chrysler New Yorker från 1960 stå modell för. Året därpå fick formgivaren sparken. RAGGARNAS RIKSMÖTE 1960 slutade i – ingenting. Underbart är kort. MOTO GUZZI GALETTO är månadens godbit på marknaden. Men det finns fler fynd bland alla annonser. TILL SIST ett litet oplanerat Tema Japan: TOYOTA ger färg åt Jims Puch Dakota. EN LITEN MOPED från Japan inspirerade Beach Boys. EN LITEN KAVALKAD över japansk bilhistorias sextiotal.

  • Classic Motor 2020-06

    VI MÖTER EN "DIPLOMAT" som kör omkring i en Mercedes-Benz 350 SEL och lever sitt liv i sociala medier. TVÅ KNÖLAR OCH EN DANSKA? Ja, två Harley-Davidson Knucklehead med en dansk förare alltså. GOLIATH BLEV ALDRIG NÅGON JÄTTE, trots sitt nytänkande inom fordonsteknik. AUTOMATLÅDAN avgjorde när Folke Eldh blev med Opel Kapitän. NU FÅR ALLA KRIMINELLA se upp. Classic Motors projektbil är en – polisbil! PLYMOUTH 'CUDA är ett veritabelt muskelpaket. Med bagareräcke på bakluckan. FÖRKROMNING är en hel vetenskap. Vi bjuder på grundkursen. STIRLING MOSS har gått bort. Vi minns hans bravader på racerbanorna. POMONA I KALIFORNIEN är stället du ska besöka om du letar delar till din amerikanska bil. PUCH ALABAMA var aldrig ungdomens favoritmoped. Därför finns många kvar i orört skick. ORÖRD ÄR INTE Jims Puch Dakota. Men det är helt enligt plan. SMÅTT OCH GOTT i form av födelsedagar, filmtips, originaldelar från Bosch, smörjobb, luftfilter, mittkonsoler, garagebesök, misshandlade gängor och mycket mer. MARKNADEN FÖRSTÅS om det finns plats i garaget eller biblioteket. Den här gången står en överlägsen Chevrolet från 1936 på spel.

  • Classic Motor 2020-05

    Högt i tak: en Triumph TR3 som körs året runt och en Opel Kadett Cabriolet som efter 30 år kanske passerar 100 mil på mätaren. Vi dubblerar med lastbilar, en Ford TT och en Scania LS76, med lite olika prestanda. Vi kliver rätt in i 50-talet och en riktigt röd Chevrolet Bel Air Coupe som var för fin för att exporteras från Nordamerika. Men skam den som ger sig. Tre japanska tvåtaktare visar upp sig på vägen: Honda NS 400 R, Kawasaki S3 400 Mach2 och Yamaha RD 350 YPVS. Enzo Ferrari gillade inte Pegasos skapare Wifredo Ricart. Men världen gillade hans skapelse Thrill. Dessutom möter du de brittiska charmörerna MG Saloon och Ford Anglia. Jim lär dig skilja agnarna från vetet.

  • Classic Motor 2020-04

    En Lotus Cortina har varit på turné i Europa – med samma förare under de senaste 48 åren. Opel GT ser möjligen ut som en mini-Corvette. Där slutar likheterna. Men frän är den. Med en Terrier går det som en dans att klyva ved. Monte Carlo? Visst skapar det bilder? Det tycker även biltillverkarna. Vi går igenom modellprogrammet. Bröllopsbestyr snabbade på renoveringen av en Chevrolet Master 1934. I Roslagen finns en motorcykelsamling av rang. Citroën som campingbil? Absolut. Evenemang i form av Silverrundan. Gamla nyheter hittar du också liksom handfasta tips och tricks. Projekt Dakota går in i slutfasen. Classic motor marknad – förstås.

  • Classic Motor 2020-03

    Den ljusgröna Amazonen kostade 16 200 kronor ny hösten 1965. 1986 ställdes den undan. Sedan dröjde 42 år innan det var dags för 4 000-milaservicen. Ger man sig ut i skogen visar det sig att man kan hitta både svamp och gamla bilvrak. Svanen och Svalan ger sig ut på vägarna. En Marcos 1800 GT Le Mans missade starten med 50 år. Med en Royal Enfield J2 -51 i garaget behövdes något modernare. Valet föll på en Norton Dominator 88 -54. Modern på riktigt är en Renault 25 V6 Baccara från 1991. Två Scaniabussar ger sig ut på turné i Stockholms skärgård – precis som förr. Och precis som förr hittar du Tips & Trix, Jims mekarhörna och Classic motor marknad även i det här numret. Samt en Buick Super 51.

  • Classic Motor 2020-02

    Folkvagnsextra - och ingen av dem är en bubbla! En Velie 1920, som en gång varit EPA-traktor, visar upp sig i finkostymen. Vi kollar närmare på Opels första framhjulsdrivna Kadetter, Arkley SS och NV Progress. Dessutom fartiga Rajd-skotern, en tripp på minnenas Reims och rapport från mäktiga SEMA-showen i Las Vegas. Jim ger dig koll på kopplingen och så tipsar vi hur du får nytt att se gammalt ut. Låt dig inspireras av objekten till salu på Classic motor marknad. Kanske lurar ett nytt projekt där?

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 500 som går sämre efter topplocksrenovering

4 kommentarer

Jim Lundberg: Tack för rapporten. kul att höra att den fungerar igen!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842