Classic Motor 2019-03

I butik 12 februari 2019

Det finns en Minor för alla - här har Morrisen flak! Lancia Gamma var lyxjakten utan flyt, vi minns Volvo Amazon som ungdomsbil och häpnar över udda Tatra 603. Dubbla Fiat, all världens bilar i Kilanda och Porsches monstermotor i en prästgård får plats tillsammans med udda engelska experiment. Puch Mexico och Indian Chief går på två hjul - och motorlegendaren Steve Tell går igång på två hjul. Mer utöver detta förstås: som Jims mekarhörna och vår stora privatmarknad förstås!

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2021-07

    RALLYEBIL UTAN BLESSYRER. Den enda bucklan hans Opel Kadett Rallye 2.0E fick orsakades inne på märkesverkstaden. EN VELOCETTE MED HISTORIA. Vi har hittat ett gammalt foto på en Velocette KTT i vars historia ett knoster spelar en viktig roll. TVÅ HELT OLIKA SAAB 99:OR. En variant för Danmark och en för USA. Vi jämför påkostade Le med enklare X7. Lika, men ändå inte. DÖDSFÖRAKTANDE LÄSNING. Har du något fordonsrelaterat att berätta? Den här sidan är öppen för alla – tekniktips eller kåserier. BILLIGARE EFTER BREXIT? Domedagsprofeterna hävdade att Brexit skulle göra hobbyn dyrare. On the contrary. Vi förklarar varför. VI FIRAR 70-ÅRINGEN SAMBA. Vi uppmärksammar Volkswagens lyxbuss och Midnattssolsrallyt skjuts tyvärr upp till nästa år. BILDELAR SÖKER NY(A) ÄGARE. Har du plats för 40 000 bildelar? Och har du näsa för affärer? Kolla i så fall in Kalles containrar. VAD ÄR KLASSIKERN VÄRD? Nyfiken på entusiastbilarnas värde? Vi kollar fordonsauktioner och Volvo Amazon verkar hetast. TÄVLA MED CLASSIC MOTOR. Korsord, mossigt? Inte alls. Aldrig tidigare har så många löst dem. Har du valt landskapsfordon? SVENSK INGENJÖRSKONST. Den klassiska verktygslådan och takräcket är två svenska patenterade uppfinningar. Visste du det? SÅ GÅR GAMMELBILEN BÄTTRE. Hackar hobbybilen? Ingen fara. Robert visar hur du enkelt justerar brytarspetsarna på klenoden. EN GÅNG VÄRLDENS HALASTE. Det tog tio år innan någon stod emot fartvinden bättre. Vi tar en titt på 1980-talets halaste Opel. HUNDRAÅRING I NYSKICK. Galningarna i Storbritannien har återskapat en Bentley Blower från grunden. Skruv för skruv alltså. JIM SKRUVAR VIDARE, DEL 7. Tänk att vi äntligen kommer till tanken. Vi lär oss mer om plåt, krom, slipgrund, bas- och klarlack. EN DAKOTA PASSERAR REVY. Maggan tänker inte renovera sin Puch Dakota. "Varje repa och skavank har sin historia", säger hon. HUNDRA ÅR MED HENDERSON. Idrifttagen i början av 1920-talet, undanställd 1939 och återuppväckt 1968. Häng med på resan! GRISEN ÄR SNART UR SÄCKEN. Vår Reliant Super Robin går från klarhet till klarhet. Motorn fungerar och nu väntar ursprungskontroll. TRUBBNOSEN PÅ OSTFRONTEN. Sådan fader, sådan son. Han återskapade (nästan) sin barndoms mjölkbil – inklusive stånkor. MYT ELLER VERKLIGHET? Vi gör en ansats att bekräfta eller slå hål på myten att polerade kanaler ger bättre fart. Del 1 ... FYNDET OCH MARKNADEN. En bil en gång tillhörande en landshövding. Kan det vara något? Inte? Det finns mer. ETT BREV BETYDER MYCKET. Vi upphör aldrig att förvånas över ert engagemang och er kunskap. Fortsätt att skriva till oss.

  • Classic Motor 2021-06

    FRÅN FOLKBIL TILL LYXFORDON. En VW Typ 2 Westfalia med vagn hör inte till vanligheterna. Särskilt inte i ett skick som detta ekipage. OLYCKSALIGT FRIERIFÖRSÖK. Det är höst i Katrineholm. En Dodge Kingsway har körts in i ett staket av en kärlekskrank förare. VÄGARNAS OKRÖNTA HJÄLTAR. Inspirerade av brittiska AA ­hjälpte Motormännens vägsamariter ­bilister i nöd på 50-talets vägar. SLÄPLJUSET AVSLÖJADE FELET. Lennart skulle precis slå till på den begagnade MGB:n, men den var krockad. Istället blev det en ny. NYHET: LÄSAREN HAR ORDET. Har du något du vill dela med dig av? Det hade Carin Westphal och här är hennes korta betraktelse. TOPPOLA – EN TOPPENGREJ. Påbyggnaden är starkt förknippad med Saab, men den fanns också för Ford Sierra och Scorpio. SAAB SOM SOMMARBIL. Stefan gamblade och köpte den osedd från Las Vegas. Oddsen visade sig vara på hans sida. SOMMARBONDENS VAL. Grålle eller Volvo? Vi lät en expert­jury testa de två rivalerna. Sverige, vi har ett resultat! GLADIATORN KÄMPAR VIDARE. Yttermantel och tändpropp var orden för dagen då denne kämpe från Skövde skulle marknadsföras. SNART RULLAR PROJEKTBILEN. Vi har varit på botten med vår Reliant Super Robin. Inom en månad går den för egen maskin. ZÜNDAPPEN BEKÄNNER FÄRG. Jim testar olika sätt att ta bort gammal färg för att sedan ­lägga på ny. Vi närmar oss fulländning. JIM FORMGER AKRYLPLAST. Sprucket instrumentglas? Inga problem. Tidningens egen glaskonstnär visar hur du gör ett nytt. OVANLIG MODELL I ORIGINAL. MCB Golden Champ skulle bli den fränaste Compacten. Trots det blev den kortlivad. Men snygg. O-RING OCH KRYMPSLANG. Ibland är det enkla det bästa. Robert fixar den trasiga oljelockshållaren på några få minuter. PROJEKT 1929 VÄXLAR UPP. De raska gossarna i Uppsala är klara med växellådan. Nu pågår en rejäl översyn av H-D-motorn. PACKARD SÖKER NY VÅRDARE. Bilhandlare göre sig icke besvär. Denna synnerligen välvårdade 30-talspärla söker seriös köpare. VIRUSFRI MARKNADSPLATS. Vad är du på jakt efter? Leta bland våra radannonser. Har du något att sälja? Annonsera gratis!

  • Classic Motor 2021-88

    I TURIST PÅ VÄG ger vi tips på vart du som fordonsintresserad och din familj kan bege er i sommar. Vi har försökt att täcka in hela Sverige, men i år kom vi vinte hela vägen upp norrut. Vi lovar att bättra oss.
    I år utmanar vi er på ett korsord. Ett fint pussel står på spel, kanske även andra priser om chefredaktören är snäll. Vill du att din verksamhet ska synas i nästa års nummer av Turist på väg? Då gör du bäst i att kontakta oss så snart du kan.

  • Classic Motor 2021-05

    INGET SÄKERT FRANSKT KORT. Den lilla citronen havererade på väg norrut i Sverige. Ägaren fick en utbytesbil och bilen blev kvar. PRINS BERTILS VOLKSWAGEN. Har prins Bertil kört luftkylt? Jo, visst har han det. Heuer, en klocka för seriösa motorister. EN LLOYD SIGNERAD FRUA. Pietro Frua fick uppdraget att formge en inropare baserad på Lloyd Alexander. Den femte lever. FÖDELSEDAGAR MED MERA. Mercedes-Benz har dubbel anledning att fira, Renault blickar bakåt och vi tipsar om böcker. VI MINNS DUNCAN HAMILTON. I år skulle han ha fyllt 101 år, den irländske virvelvinden Duncan Hamilton. Har du läst hans bok? TIO MILS RÄCKVIDD REDAN DÅ. Elbilen är ju knappast ett nytt påfund. Detroit Electric hade en räckvidd på 100 km – 1918! SOPPATORSK PÅ KINNEKULLE. I bilens barndom kanske det var lätt att glömma att se till att tanken var fylld. Tur att det fanns tåg. ETT LANDSKAP – ETT FORDON. Låt oss tillsammans sätta vårt rullande kulturarv på kartan och utse Sveriges landskapsfordon. VI KÖPTE GRISEN I SÄCKEN. Vi har blivit med projektfordon – en Reliant Robin. Skicket kommer att ge oss angenäma utmaningar. MED DEN BLÅSTE DE SNUTEN. Pontiac Trans Am slog igenom i filmen där Burt Reynolds rattar en svart. Vi kollar en guldfärgad. NYRENOVERAD I GRUSGROPEN. En nyss färdigställd Honda Mugen sätts på hårda prov i en grusgrop. Än finns det liv i 70-talscrossen. SÅ FÅR STÅLBORSTEN NYTT LIV. Jim visar hur du återvinner dina stålborstar. Det är ju dumt att kasta fullt fungerande verktyg. I SKUGGAN AV MÅSVINGEN. En svensksåld Mercedes-Benz 230 SL med bara två ägare – en säker efterträdare till föregångarna. FLM – INGEN JÄTTESCHLAGER. När den idag sällsynta FLM lanserades 1956 var lovorden många. Verkligheten blev en annan. JIM TAR TILL TANDLÄKARKNEP. Det har blivit dags att förbereda lackering av de mindre delarna på projektmoppen Zündapp KS 50. INTE LÄNGRE LIKA HOPPLÖST. Det går framåt för Gunnar med hans Daniels från 1916. Chassit börjar till sist bli färdigt. Respekt. EGET BLÅLJUS PÅ GOTLAND. En Dodge D 500 med Flobykaross, kan det vara något? Fråga Pelle Setterwall. Han vet besked. KÖR LAGLIGT MED AUTOMATIK. Visst är det förargligt att glömma slå av ljuset på 6-voltsbilen efter avslutad färd. Robert har lösningen. EN WANKELMOTOR KAN BLI DIN. Månadens objekt är en NSU Ro80. Förste ägaren var kameratillverkaren Viktor Hasselblad. VAD BEHÖVER DU FÖR DELAR? Marknaden är ett bra alternativ till inställda marknader. Kanske finns den där delen du saknar här? FORTSÄTT ATT SKRIVA TILL OSS! Vi älskar brev alldeles oavsett om de kommer som riktiga brev eller som e-post. Vi svarar så gärna så!

  • Classic Motor 2021-04

    DEN VOLVO PV 544 av årsmodell 1965 som var den sista att tillverkas har fått en rejäl uppfräschning. Med en hel del kul tillbehör är den kanske bättre än någonsin. MORRIS MINOR var den första brittiska bilen att tillverkas i fler än en miljon exemplar. Grahams Traveller fungerar utmärkt på vinterväg. SVERIGES LANDSKAPSFORDON ska utses - helst med din hjälp. Nu sätter vi bilen på kartan helt enkelt. CADILLAC CONVERTIBLE COUPE från 1941 är ingen dussinbil. Den här är dessutom utrustad med automatlåda. EN MERCEDES-BENZ 190B från 1960 hann bara rulla i fyra år innan den krockades och ställdes undan. Det har räddat den till eftervärlden. JAGUAR E-TYPE presenterades under bilsalongen i Genève den 15 mars 1961. I dagarna fyller den 60 år - still going strong. HARLEY-DAVIDSON W-SERIES producerades mellan 1932 och 1952. Vi kikar på en grön, inspirerad av en artikel i Classic Motor. SCANIA-VABIS LS75 är varken en småbil eller en leksaksbil. Men de är roliga att renovera. VÅR FORD TAUNUS 17 M glänser som aldrig förr. Nu är den klar för utfärd. EN LOTUS 25/33 R8 FORMULA 1 kan vara den första bilen att införlivas i ett konstmuseums samlingar. I vårt fall är det Moderna Museet i Stockholm som visade vägen. STANDARD AMERICAN WEEKEND CROSS TRAIL KING. Puh. Långt namn på en av 1960-talets häftigaste mopeder. GIVETVIS BJUDER VI som vanligt på gamla nyheter, ett fotografi som berättar, vad vi hört och vad som hänt, liksom en hel del annat som EN ORÖRD NASH PÅ MARKNADEN och mycket annat som du inte visste att du behövde.

  • Classic Motor 2021-03

    EN VW 1300 FRÅN 1966 körd av en kyrkans kvinna. Låter det som ett dåligt säljknep? I det här fallet stämmer det dock. Och den är i ett fantastiskt skick. EUROPAS VARMASTE BIL var i slutet av 1960-talet en Fiat 850 Sport Coupé. För P-O Rossander blev det tredje gången gillt. PEUGEOT QVADRICYCLE var den första bilen i Sverige. Tack vare entusiaster kommer vi snart att veta betydligt mer om den och personerna bakom. HUPMOBILE ELLER A-FORD, det är ju frågan. Lars-Olle Svensson vacklar kring vilken han borde ta sig an härnäst. TILLBAKA TILL FRAMTIDEN med en Ferrari 512S Modulo. Pininfarinas framtidsstudie från 1970-talet se fortfarande futuristisk ut. BENGT KÖPTE SIN REX 1951. De håller fortfarande ihop. Gammal kärlek rostar aldrig. SLÄKTENS SKODA SKA NU SPARAS till eftervärlden – efter 64 år i verkstaden. Häng med på en tidsresa. VI GÖR ETT ÅTERBESÖK hos en helt unik SAAB 99 EM4. Det är några detaljer kvar, sedan ska den ut på vägarna igen. "SVÅRT SÄLLSYNT STUDEBAKER" skulle nog en viss kriminologiprofessor ha kunnat säga. Men en av två i Sverige gör denna Champion Coupe åtminstone halvunik. DEL 3 AV FORD TAUNUS-projektet avhandlar styrningen. Nu går bilen rakt igen. RÄDDA DE GAMLA STRÅLKASTARNA med galler. FRAMTIDEN TRAKTOR ZETOR. Håller den än? Vi hittade en i Jämtland och kollade. VI REPARERAR VÅRT MISSTAG och bjuder på två mekarhörnor: Raka rör och Slutfladdrat på hastighetsmätaren. JIMS ZÜNDAPP KS 50 tar ytterligare ett steg närmare fullbordan. Men det är en bra bit kvar. MONARPEDEN VAR FÖR FIN. Nu tar ägaren nya tag att hitta ett lämpligt bruksfordon. PÅ MARKNADEN HITTAR VI den här gången en – Ford Taunus 17M P3 1961. Känns modellen igen? Gör plats i garaget. GAMLA NYHETER, GARAGE och Hört & Hänt bjuder vi också på såklart.

  • Classic Motor 2021-02

    EN CHRYSLER CONVERTIBLE COUPE från 1931, kan det vara något? Det har i alla fall såväl grevar och skeppsredare som rörmokare och popstjärnor ansett. Nu är det tidigare "vraket" i ett perfekt skick. VINTERBILEN OPEL P4 från 1937 gör sig bra i snön. Utrustad med en kupévärmare är det en entusiastbil även vintertid. SÖREN SVENNS MG TC från 1947 blev nästan klar innan han gick bort. Nu har hans dotter Lovisa tagit projektet i mål. VÅR FORD TAUNUS rullar vidare och har passerat nålsögat: besiktningen. Framtiden får utvisa vad som behöver åtgärdas härnäst. HOSTAR GRÅLLEN? Kanske kan ett elektroniskt tändsystem råda bot på det. Vi visar hur du gör. MUSTAD FOLKSCOOTER var 70 år före sin tid. Nu är sparkcyklarna däremot eldrivna. Intet nytt under solen alltså. TANDLÄKARSKRÄCK? Inte i en Saab Sonett. En välljudande liten sportvagn. BUICK RIVIERA från 1970, ett veritabelt slagskepp. Unik på många sätt, inte minst i färgsättningen. Men är det original 70-tal så är det. ALPINA är faktiskt ett eget bilmärke även om det är nära förknippat med BMW. Vi kikar på en Alpina B6 3,5 från slutet av 1980-talet. Prestanda i en klass för sig. SIST OCH KANSKE MINST ut är en Heinkel Trojan från början av det glada 60-talet. Inspirerade en pilot till köp. I MOPED-REVYN bjuder vi på en trio Puchmopeder: Dakota, Texas och Guld-Dakota. PROJEKT ZÜNDAPP KS 50 rullar vidare liksom Jims mekarhörna. VIKTIGAST AV ALLT KANSKE: MARKNADEN!

  • Classic Motor Turist på väg

    Sommaren är räddad - här är alla tipsen för dig som vill åka på utflykt. Motor- och nostalgimuseer och roliga resor för hela slanten. Dessutom en lista med kontaktuppgifter till över 100 museer, och kalendern med sommarens alla träffar och evenemang.

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nyrenoverad Sachsmotor som vägrar starta

12 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Donald: Hittills har vi enbart diskuterat tändsystemet med avseende på timing. Samt att du i din fråga nämner att den får bensin. Det finns i huvudsak 3 egentlige 4 saker som krävs för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206