Classic Motor 2020-05

I butik 16 april 2020

Högt i tak: en Triumph TR3 som körs året runt och en Opel Kadett Cabriolet som efter 30 år kanske passerar 100 mil på mätaren. Vi dubblerar med lastbilar, en Ford TT och en Scania LS76, med lite olika prestanda. Vi kliver rätt in i 50-talet och en riktigt röd Chevrolet Bel Air Coupe som var för fin för att exporteras från Nordamerika. Men skam den som ger sig. Tre japanska tvåtaktare visar upp sig på vägen: Honda NS 400 R, Kawasaki S3 400 Mach2 och Yamaha RD 350 YPVS. Enzo Ferrari gillade inte Pegasos skapare Wifredo Ricart. Men världen gillade hans skapelse Thrill. Dessutom möter du de brittiska charmörerna MG Saloon och Ford Anglia. Jim lär dig skilja agnarna från vetet.

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2020-04

    En Lotus Cortina har varit på turné i Europa – med samma förare under de senaste 48 åren. Opel GT ser möjligen ut som en mini-Corvette. Där slutar likheterna. Men frän är den. Med en Terrier går det som en dans att klyva ved. Monte Carlo? Visst skapar det bilder? Det tycker även biltillverkarna. Vi går igenom modellprogrammet. Bröllopsbestyr snabbade på renoveringen av en Chevrolet Master 1934. I Roslagen finns en motorcykelsamling av rang. Citroën som campingbil? Absolut. Evenemang i form av Silverrundan. Gamla nyheter hittar du också liksom handfasta tips och tricks. Projekt Dakota går in i slutfasen. Classic motor marknad – förstås.

  • Classic Motor 2020-03

    Den ljusgröna Amazonen kostade 16 200 kronor ny hösten 1965. 1986 ställdes den undan. Sedan dröjde 42 år innan det var dags för 4 000-milaservicen. Ger man sig ut i skogen visar det sig att man kan hitta både svamp och gamla bilvrak. Svanen och Svalan ger sig ut på vägarna. En Marcos 1800 GT Le Mans missade starten med 50 år. Med en Royal Enfield J2 -51 i garaget behövdes något modernare. Valet föll på en Norton Dominator 88 -54. Modern på riktigt är en Renault 25 V6 Baccara från 1991. Två Scaniabussar ger sig ut på turné i Stockholms skärgård – precis som förr. Och precis som förr hittar du Tips & Trix, Jims mekarhörna och Classic motor marknad även i det här numret. Samt en Buick Super 51.

  • Classic Motor 2020-02

    Folkvagnsextra - och ingen av dem är en bubbla! En Velie 1920, som en gång varit EPA-traktor, visar upp sig i finkostymen. Vi kollar närmare på Opels första framhjulsdrivna Kadetter, Arkley SS och NV Progress. Dessutom fartiga Rajd-skotern, en tripp på minnenas Reims och rapport från mäktiga SEMA-showen i Las Vegas. Jim ger dig koll på kopplingen och så tipsar vi hur du får nytt att se gammalt ut. Låt dig inspireras av objekten till salu på Classic motor marknad. Kanske lurar ett nytt projekt där?

  • Classic Motor 2020-01

    Triumph GT6 – mer än bara en Spitfire med tak. Under huven ruvar en sexa. Cadillac V12, Saab 96 och Sonett samt Tempo Matador. Vi gillar dessutom pilsnerfilm med den rätta rekvisitan. Du träffar Allan och hans missade vinst-Qvarna, får återuppleva minnen från Ånnaboda och se Lotten fräsa fram på en Puch Sport. Missa inte det traditionella julpysslet eller alla förnämliga gör det själv-tips. Självklart hittar du en späckad Classic motor marknad också.

  • Classic Motor 2019-12

    EN Mercedes-Benz 560 SEC med extra allt. Röd dessutom. Lika röd som Volkswagens vassaste Karmann Ghia Typ 34. Bilder ur ett familjealbum på en Heinkels resa från fabriken till Hallstavik i Roslagen. Lastbil i form av Ford från 1947, supersportbilen De Tomasa Pantera från 1973 och en gammal tysk MAF från 1908 är andra modeller som hör fordonshistorien till. Robert och Jim bjuder på mektips. Numrets tvåhjulingar är en beskedlig Kreidler Stilett och en Gus Kuhn-trimmad Norton Commando. Till sist kikar vi närmare på prisbelönta Triumph TR-modeller, bland annat en svensk TR5.

  • Classic Motor Album Moped

    Mopeder, mopeder, mopeder - nu är det dags för Classic Motors årliga djupdykning i de tvåtaktsdoftande tvåhjulingarnas värld!

    För dig som inte är prenumerant: Årets mopedalbum kan nu beställas via Classic Motors webshop

  • Classic Motor 2019-11

    Fri fart och friska fläktar på danska Rømø. Det visar sig att bruksbil, milstolpe och ikon lika gärna kan stavas Opel Rekord, Lancia Appia Pininfarina och Ford V8. En garagerad Renault 18 hittar ut i trafiken igen och en Pontiac Firebird med en DeLorean-sexa mullrar mindre än V8-modellen. En Yamaha AS3 125 från 1971 la grunden till ett livslångt mc-intresse. Livslängden på Volvo 480 blev däremot kort. Vi fyndar delar på veteransmarknaden i hälsingska Lobonäs och Jim skruvar vidare på sin Puch Dakota.

  • Classic Motor 2019-10

    Vilken av bilarna i gröna valet skulle du ta? VW K70 eller BMW 2002 - kulören får du finna dig i! Eller kanske en värdig Wolseley 6/110 är mer i din smak? Den bilen gillades både av gentlemän och konstaplar. Om du har mer bråttom kanske en Chevrolet Corvette 454 eller en Ford Sierra RS Cosworth lockar mer? Om du inte hellre väljer tvåhjuligt förstås. Då kan vi bjuda på en rapport från Mopedernas Woodstock, en finfin Rex-moped och H-D Super Glide FX - med den konstiga bakdelen. Självklart finner du bra gör det själv-tips, Jims mekarhörna och vår späckade annonsmarknad i tidningen!

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort springer en hare?

11 kommentarer

Glennson: Jag har haft en i ljuset framför bilen en sommarkväll. Han kutade i 50 km/h så fort gick det.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842