Classic Motor 2020-07

I butik 18 juni 2020

STADSJEEPARNAS URFADER Range Rover fyller 50. Vi kollar närmare på framgångsreceptet. MOTORN FRAM blev en lyckträff för Porsche vars modell 928 utsågs till Årets bil 1978. Håller den än? BILEN SOM INTE FANNS är nybesiktigad och klar. Vi har träffat Toivo och hans Fiat Vignale igen. VELOCETTE VALIANT är knappast en dussinhoj. Mer tysk än brittisk gillades den av alltför få. FINALEN FÖR FENORNA får Chrysler New Yorker från 1960 stå modell för. Året därpå fick formgivaren sparken. RAGGARNAS RIKSMÖTE 1960 slutade i – ingenting. Underbart är kort. MOTO GUZZI GALETTO är månadens godbit på marknaden. Men det finns fler fynd bland alla annonser. TILL SIST ett litet oplanerat Tema Japan: TOYOTA ger färg åt Jims Puch Dakota. EN LITEN MOPED från Japan inspirerade Beach Boys. EN LITEN KAVALKAD över japansk bilhistorias sextiotal.

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

    DEN VOLVO PV 544 av årsmodell 1965 som var den sista att tillverkas har fått en rejäl uppfräschning. Med en hel del kul tillbehör är den kanske bättre än någonsin. MORRIS MINOR var den första brittiska bilen att tillverkas i fler än en miljon exemplar. Grahams Traveller fungerar utmärkt på vinterväg. SVERIGES LANDSKAPSFORDON ska utses - helst med din hjälp. Nu sätter vi bilen på kartan helt enkelt. CADILLAC CONVERTIBLE COUPE från 1941 är ingen dussinbil. Den här är dessutom utrustad med automatlåda. EN MERCEDES-BENZ 190B från 1960 hann bara rulla i fyra år innan den krockades och ställdes undan. Det har räddat den till eftervärlden. JAGUAR E-TYPE presenterades under bilsalongen i Genève den 15 mars 1961. I dagarna fyller den 60 år - still going strong. HARLEY-DAVIDSON W-SERIES producerades mellan 1932 och 1952. Vi kikar på en grön, inspirerad av en artikel i Classic Motor. SCANIA-VABIS LS75 är varken en småbil eller en leksaksbil. Men de är roliga att renovera. VÅR FORD TAUNUS 17 M glänser som aldrig förr. Nu är den klar för utfärd. EN LOTUS 25/33 R8 FORMULA 1 kan vara den första bilen att införlivas i ett konstmuseums samlingar. I vårt fall är det Moderna Museet i Stockholm som visade vägen. STANDARD AMERICAN WEEKEND CROSS TRAIL KING. Puh. Långt namn på en av 1960-talets häftigaste mopeder. GIVETVIS BJUDER VI som vanligt på gamla nyheter, ett fotografi som berättar, vad vi hört och vad som hänt, liksom en hel del annat som EN ORÖRD NASH PÅ MARKNADEN och mycket annat som du inte visste att du behövde.

  • Classic Motor 2021-03

    EN VW 1300 FRÅN 1966 körd av en kyrkans kvinna. Låter det som ett dåligt säljknep? I det här fallet stämmer det dock. Och den är i ett fantastiskt skick. EUROPAS VARMASTE BIL var i slutet av 1960-talet en Fiat 850 Sport Coupé. För P-O Rossander blev det tredje gången gillt. PEUGEOT QVADRICYCLE var den första bilen i Sverige. Tack vare entusiaster kommer vi snart att veta betydligt mer om den och personerna bakom. HUPMOBILE ELLER A-FORD, det är ju frågan. Lars-Olle Svensson vacklar kring vilken han borde ta sig an härnäst. TILLBAKA TILL FRAMTIDEN med en Ferrari 512S Modulo. Pininfarinas framtidsstudie från 1970-talet se fortfarande futuristisk ut. BENGT KÖPTE SIN REX 1951. De håller fortfarande ihop. Gammal kärlek rostar aldrig. SLÄKTENS SKODA SKA NU SPARAS till eftervärlden – efter 64 år i verkstaden. Häng med på en tidsresa. VI GÖR ETT ÅTERBESÖK hos en helt unik SAAB 99 EM4. Det är några detaljer kvar, sedan ska den ut på vägarna igen. "SVÅRT SÄLLSYNT STUDEBAKER" skulle nog en viss kriminologiprofessor ha kunnat säga. Men en av två i Sverige gör denna Champion Coupe åtminstone halvunik. DEL 3 AV FORD TAUNUS-projektet avhandlar styrningen. Nu går bilen rakt igen. RÄDDA DE GAMLA STRÅLKASTARNA med galler. FRAMTIDEN TRAKTOR ZETOR. Håller den än? Vi hittade en i Jämtland och kollade. VI REPARERAR VÅRT MISSTAG och bjuder på två mekarhörnor: Raka rör och Slutfladdrat på hastighetsmätaren. JIMS ZÜNDAPP KS 50 tar ytterligare ett steg närmare fullbordan. Men det är en bra bit kvar. MONARPEDEN VAR FÖR FIN. Nu tar ägaren nya tag att hitta ett lämpligt bruksfordon. PÅ MARKNADEN HITTAR VI den här gången en – Ford Taunus 17M P3 1961. Känns modellen igen? Gör plats i garaget. GAMLA NYHETER, GARAGE och Hört & Hänt bjuder vi också på såklart.

  • Classic Motor 2021-02

    EN CHRYSLER CONVERTIBLE COUPE från 1931, kan det vara något? Det har i alla fall såväl grevar och skeppsredare som rörmokare och popstjärnor ansett. Nu är det tidigare "vraket" i ett perfekt skick. VINTERBILEN OPEL P4 från 1937 gör sig bra i snön. Utrustad med en kupévärmare är det en entusiastbil även vintertid. SÖREN SVENNS MG TC från 1947 blev nästan klar innan han gick bort. Nu har hans dotter Lovisa tagit projektet i mål. VÅR FORD TAUNUS rullar vidare och har passerat nålsögat: besiktningen. Framtiden får utvisa vad som behöver åtgärdas härnäst. HOSTAR GRÅLLEN? Kanske kan ett elektroniskt tändsystem råda bot på det. Vi visar hur du gör. MUSTAD FOLKSCOOTER var 70 år före sin tid. Nu är sparkcyklarna däremot eldrivna. Intet nytt under solen alltså. TANDLÄKARSKRÄCK? Inte i en Saab Sonett. En välljudande liten sportvagn. BUICK RIVIERA från 1970, ett veritabelt slagskepp. Unik på många sätt, inte minst i färgsättningen. Men är det original 70-tal så är det. ALPINA är faktiskt ett eget bilmärke även om det är nära förknippat med BMW. Vi kikar på en Alpina B6 3,5 från slutet av 1980-talet. Prestanda i en klass för sig. SIST OCH KANSKE MINST ut är en Heinkel Trojan från början av det glada 60-talet. Inspirerade en pilot till köp. I MOPED-REVYN bjuder vi på en trio Puchmopeder: Dakota, Texas och Guld-Dakota. PROJEKT ZÜNDAPP KS 50 rullar vidare liksom Jims mekarhörna. VIKTIGAST AV ALLT KANSKE: MARKNADEN!

  • Classic Motor 2020-06

    VI MÖTER EN "DIPLOMAT" som kör omkring i en Mercedes-Benz 350 SEL och lever sitt liv i sociala medier. TVÅ KNÖLAR OCH EN DANSKA? Ja, två Harley-Davidson Knucklehead med en dansk förare alltså. GOLIATH BLEV ALDRIG NÅGON JÄTTE, trots sitt nytänkande inom fordonsteknik. AUTOMATLÅDAN avgjorde när Folke Eldh blev med Opel Kapitän. NU FÅR ALLA KRIMINELLA se upp. Classic Motors projektbil är en – polisbil! PLYMOUTH 'CUDA är ett veritabelt muskelpaket. Med bagareräcke på bakluckan. FÖRKROMNING är en hel vetenskap. Vi bjuder på grundkursen. STIRLING MOSS har gått bort. Vi minns hans bravader på racerbanorna. POMONA I KALIFORNIEN är stället du ska besöka om du letar delar till din amerikanska bil. PUCH ALABAMA var aldrig ungdomens favoritmoped. Därför finns många kvar i orört skick. ORÖRD ÄR INTE Jims Puch Dakota. Men det är helt enligt plan. SMÅTT OCH GOTT i form av födelsedagar, filmtips, originaldelar från Bosch, smörjobb, luftfilter, mittkonsoler, garagebesök, misshandlade gängor och mycket mer. MARKNADEN FÖRSTÅS om det finns plats i garaget eller biblioteket. Den här gången står en överlägsen Chevrolet från 1936 på spel.

  • Classic Motor 2020-05

    Högt i tak: en Triumph TR3 som körs året runt och en Opel Kadett Cabriolet som efter 30 år kanske passerar 100 mil på mätaren. Vi dubblerar med lastbilar, en Ford TT och en Scania LS76, med lite olika prestanda. Vi kliver rätt in i 50-talet och en riktigt röd Chevrolet Bel Air Coupe som var för fin för att exporteras från Nordamerika. Men skam den som ger sig. Tre japanska tvåtaktare visar upp sig på vägen: Honda NS 400 R, Kawasaki S3 400 Mach2 och Yamaha RD 350 YPVS. Enzo Ferrari gillade inte Pegasos skapare Wifredo Ricart. Men världen gillade hans skapelse Thrill. Dessutom möter du de brittiska charmörerna MG Saloon och Ford Anglia. Jim lär dig skilja agnarna från vetet.

  • Classic Motor 2020-04

    En Lotus Cortina har varit på turné i Europa – med samma förare under de senaste 48 åren. Opel GT ser möjligen ut som en mini-Corvette. Där slutar likheterna. Men frän är den. Med en Terrier går det som en dans att klyva ved. Monte Carlo? Visst skapar det bilder? Det tycker även biltillverkarna. Vi går igenom modellprogrammet. Bröllopsbestyr snabbade på renoveringen av en Chevrolet Master 1934. I Roslagen finns en motorcykelsamling av rang. Citroën som campingbil? Absolut. Evenemang i form av Silverrundan. Gamla nyheter hittar du också liksom handfasta tips och tricks. Projekt Dakota går in i slutfasen. Classic motor marknad – förstås.

  • Classic Motor 2020-03

    Den ljusgröna Amazonen kostade 16 200 kronor ny hösten 1965. 1986 ställdes den undan. Sedan dröjde 42 år innan det var dags för 4 000-milaservicen. Ger man sig ut i skogen visar det sig att man kan hitta både svamp och gamla bilvrak. Svanen och Svalan ger sig ut på vägarna. En Marcos 1800 GT Le Mans missade starten med 50 år. Med en Royal Enfield J2 -51 i garaget behövdes något modernare. Valet föll på en Norton Dominator 88 -54. Modern på riktigt är en Renault 25 V6 Baccara från 1991. Två Scaniabussar ger sig ut på turné i Stockholms skärgård – precis som förr. Och precis som förr hittar du Tips & Trix, Jims mekarhörna och Classic motor marknad även i det här numret. Samt en Buick Super 51.

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206