Classic Motor 2022-01

I butik 29 december 2021

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

    ETT KONSTVERK PÅ FYRA HJUL. Den kallas "världens dyraste bil". Ferrari 250 GTO är dessutom ett konstverk. Det finns det bevis på. EN, TVÅ, TRE: TRIUMPH STAG. Tre bilar. Tre kulörer. Tre gentlemän. En modell. Vi utreder också släktskapet med Saab 99. ÄNTLIGEN FÅR VI TRÄFFAS IGEN. Efter månader av restriktioner verkar viruset vara på tillbakagång. Nu är motorträffarna igång igen. NU ÄR 70-TALSBILAR I ROPET. Intresset för bilar från perioden 1960–1980 är fortsatt på topp. Vi kollar aktuella auktionspriser. GIUGIAROS EGEN FAVORITBIL. Ökenvinden Maserati Ghibli blåser på och dess designer håller den för det bästa han gjort. GM GICK PÅ KNOCK MOT VW. I mitten av 1960-talet utmanades Volkswagen av General Motors på annonssidorna. Vem som vann? SÅ BLIR DET GRÅA SVART IGEN. Ser plast- och gummidetaljerna trötta ut? Ingen fara. Vi har testat vad som får dem riktigt svarta igen. KANSKE NYASTE BM-VICTORN? Vi har hittat en riktig trotjänare med ett sent serienummer. Finns det någon nyare BM 130 Victor? UPPSKATTAD 17-ÅRSPRESENT. En Mercedes-Benz 200, kan det vara något? Det tyckte Fridas morfar som köpte en åt henne. KRÄVER SIMULTANFÖRMÅGA. Att framföra ett fordon med en Lohmanndiesel kräver både motoröra och simultankapacitet. ORDET VI SÖKTE VAR GARAGE. Vi fortsätter tävla tillsammans med Bil & MC Specialförsäkring. Lös korsordet – vinn trisslotter. HÄNG MED OSS TILL TYROLEN! Dags för en utflykt med gammelbilen? Häng med Classic Motor till Blekinge, Småland och Tyrolen. THOMAS TREVLIGA TREHJULING. Av 35 byggda Lambretta Giardinetta FDC 150 bedöms endast nio finnas kvar. Här är en av dem. NU ÄR ZÜNDAPPMOTORN KLAR. Jim tar det säkra före det osäkra och går igenom en genomgången växelmekanism. Tur var väl det. SJASMOPPE PÅ ÅTERBESÖK. Efter 15 år på en syfabrik hade en Monark 1189 gjort sitt. Nu är den på återbesök i originalskick. JIM PROVAR PÅ GLASMÅLNING. Solblekta baklysen går att rädda. Jim tänker utanför boxen och hittar genomskinlig färg för glas. MOTORKVINNOR MED MG. Sträckan Östersund–Dalarö tar inte mer än 6,5 timme om man kör en Magnette i 140 km/tim. FÖRENADE BIL FIRAR 100 ÅR. N.A.G. och Brennabor liksom Dort och Marmon. Nu säljer de annat. Vi kikar i företagets arkiv. FINSKA TRIUMPHMINNEN. Pelle Lillkvist på Jakobstads Motormuseum i Finland delar med sig av sina Triumphminnen. KÖP EN JAPANSK KLASSIKER. Suzuki GT750 från 1970-talets början är en milstolpe i japansk motorindustri. Nu kan den bli din. HÄR KÖPS OCH SÄLJS DET. Köpare, se upp! Om det låter för bra för att vara sant, är det ofta det. Kolla säljaren ordentligt!

  • Classic Motor 2021-08

    VI TAR EN TUR TILL ÅTTIOTALET. Vad minns du från 1980-talet? Vi minns Saab 9000, Volvo 780 och en rad andra nyblivna klassiker. SMÅBILARNAS DECENNIUM. Under 1980-talet erövrade japanska tillverkare marknaden, bland annat Toyota med Starlet. EN OVANLIGT OVANLIG VW. Volkswagen må vara en av vårt lands vanligaste bilar. Trots det ser man sällan en Polo 86C. TVÅ LÄNDER – SAMMA NAMN. Vad har Brasilien gemensamt med Tyskland? Jo, där byggde Ford sina Escort. Bara namnet förenar. BRITISH LEYLANDS LÄNGSTA. Efter tolv långa år kunde Jaguar presentera en värdig efterträdare till företagets legendariska XJ6. BX – CITROËNS BÄSTSÄLJARE. När Peugeot räd-dade Citroën från konkurs på 1970-talet blev resultatet en försäljningssuccé. FYRKLÖVERN I DE FYRAS GÄNG. Av de fyras gäng är Alfa Romeo den mest avvikande. Vi har hittat Skandinaviens finaste 164:a. ORIGINALBIL PÅ FLERA SÄTT. Vad som är original beror på vem du frågar. Vad gjorde DMC-12 mest känd? Filmen eller fabriken? 80-TALET BAKOM JÄRNRIDÅN. På östfronten intet nytt? Jo. Tvåtaktarna fasades ut, Lada fick framhjulsdrift och VW fann Škoda. SEXTUSEN TIMMAR SENARE. Stefan Johansson ångrade att han sålde sin 80-talsmerca. Han räddade den från isracingdöden. RDS, CD OCH FJÄRRKONTROLL. När elektronikutvecklingen sköt fart dök det upp en massa go-dis i bilarna, bland annat cd-växlare. DE HÖLL UT HELA 80-TALET. Vissa bilar blir ganska kortlivade, andra hänger kvar. Vi kikar på vilka som överlevde decenniet. TÄVLA MED CLASSIC MOTOR. Inte trodde vi att så många skulle gilla vårt korsord. Ett stort grattis till vinnarna! Vi andra tar nya tag. FÖRSTA, ANDRA OCH TREDJE! Fordonsmark-naden är het. Störst efterfrågan är det just nu på ­bilar från 1960- och 1970-talen. SÄSONGSSTART FÖR TRÄFFAR. Vi har fått rapporter från Motorhistoriska dagen som visar att vi börjar träffas igen. Kul, tycker vi. VI JAGAR KLASSIKER PÅ KUBA. Har Fidels bror verkligen ägt en 300 SL? Vilken är kopplingen till Sverige? Häng med till Karibien! BJÖRN BORG OCH MOPEDEN. När MCB skulle göra reklam för 1260 Mini satte de en ung och lovande tennisstjärna på sa-deln. JIM PUTSAR INGET REKORD. I förra numret förberedde Jim ett test för att ta reda om det lönar sig att polera kanaler. Nu vet vi. ÄRRAD VETERAN VINNER PRIS. Europas enda Indian Chief från 1933 är verkligen märkt av livet. "Används det inte, lever det inte". FRANSKT PÅ MARKNADEN. 1952 sålde Gjestvangs i Stockholm en Peugeot 203. Nu kan den, eller något annat, bli din. VI GILLAR BÅDE RIS OCH ROS. Vi gillar alla typer av brev. Glada tillrop och korrigeringar när vi begår misstag. Vi blir bättre tillsammans.

  • Classic Motor 2021-07

    RALLYEBIL UTAN BLESSYRER. Den enda bucklan hans Opel Kadett Rallye 2.0E fick orsakades inne på märkesverkstaden. EN VELOCETTE MED HISTORIA. Vi har hittat ett gammalt foto på en Velocette KTT i vars historia ett knoster spelar en viktig roll. TVÅ HELT OLIKA SAAB 99:OR. En variant för Danmark och en för USA. Vi jämför påkostade Le med enklare X7. Lika, men ändå inte. DÖDSFÖRAKTANDE LÄSNING. Har du något fordonsrelaterat att berätta? Den här sidan är öppen för alla – tekniktips eller kåserier. BILLIGARE EFTER BREXIT? Domedagsprofeterna hävdade att Brexit skulle göra hobbyn dyrare. On the contrary. Vi förklarar varför. VI FIRAR 70-ÅRINGEN SAMBA. Vi uppmärksammar Volkswagens lyxbuss och Midnattssolsrallyt skjuts tyvärr upp till nästa år. BILDELAR SÖKER NY(A) ÄGARE. Har du plats för 40 000 bildelar? Och har du näsa för affärer? Kolla i så fall in Kalles containrar. VAD ÄR KLASSIKERN VÄRD? Nyfiken på entusiastbilarnas värde? Vi kollar fordonsauktioner och Volvo Amazon verkar hetast. TÄVLA MED CLASSIC MOTOR. Korsord, mossigt? Inte alls. Aldrig tidigare har så många löst dem. Har du valt landskapsfordon? SVENSK INGENJÖRSKONST. Den klassiska verktygslådan och takräcket är två svenska patenterade uppfinningar. Visste du det? SÅ GÅR GAMMELBILEN BÄTTRE. Hackar hobbybilen? Ingen fara. Robert visar hur du enkelt justerar brytarspetsarna på klenoden. EN GÅNG VÄRLDENS HALASTE. Det tog tio år innan någon stod emot fartvinden bättre. Vi tar en titt på 1980-talets halaste Opel. HUNDRAÅRING I NYSKICK. Galningarna i Storbritannien har återskapat en Bentley Blower från grunden. Skruv för skruv alltså. JIM SKRUVAR VIDARE, DEL 7. Tänk att vi äntligen kommer till tanken. Vi lär oss mer om plåt, krom, slipgrund, bas- och klarlack. EN DAKOTA PASSERAR REVY. Maggan tänker inte renovera sin Puch Dakota. "Varje repa och skavank har sin historia", säger hon. HUNDRA ÅR MED HENDERSON. Idrifttagen i början av 1920-talet, undanställd 1939 och återuppväckt 1968. Häng med på resan! GRISEN ÄR SNART UR SÄCKEN. Vår Reliant Super Robin går från klarhet till klarhet. Motorn fungerar och nu väntar ursprungskontroll. TRUBBNOSEN PÅ OSTFRONTEN. Sådan fader, sådan son. Han återskapade (nästan) sin barndoms mjölkbil – inklusive stånkor. MYT ELLER VERKLIGHET? Vi gör en ansats att bekräfta eller slå hål på myten att polerade kanaler ger bättre fart. Del 1 ... FYNDET OCH MARKNADEN. En bil en gång tillhörande en landshövding. Kan det vara något? Inte? Det finns mer. ETT BREV BETYDER MYCKET. Vi upphör aldrig att förvånas över ert engagemang och er kunskap. Fortsätt att skriva till oss.

  • Classic Motor 2021-06

    FRÅN FOLKBIL TILL LYXFORDON. En VW Typ 2 Westfalia med vagn hör inte till vanligheterna. Särskilt inte i ett skick som detta ekipage. OLYCKSALIGT FRIERIFÖRSÖK. Det är höst i Katrineholm. En Dodge Kingsway har körts in i ett staket av en kärlekskrank förare. VÄGARNAS OKRÖNTA HJÄLTAR. Inspirerade av brittiska AA ­hjälpte Motormännens vägsamariter ­bilister i nöd på 50-talets vägar. SLÄPLJUSET AVSLÖJADE FELET. Lennart skulle precis slå till på den begagnade MGB:n, men den var krockad. Istället blev det en ny. NYHET: LÄSAREN HAR ORDET. Har du något du vill dela med dig av? Det hade Carin Westphal och här är hennes korta betraktelse. TOPPOLA – EN TOPPENGREJ. Påbyggnaden är starkt förknippad med Saab, men den fanns också för Ford Sierra och Scorpio. SAAB SOM SOMMARBIL. Stefan gamblade och köpte den osedd från Las Vegas. Oddsen visade sig vara på hans sida. SOMMARBONDENS VAL. Grålle eller Volvo? Vi lät en expert­jury testa de två rivalerna. Sverige, vi har ett resultat! GLADIATORN KÄMPAR VIDARE. Yttermantel och tändpropp var orden för dagen då denne kämpe från Skövde skulle marknadsföras. SNART RULLAR PROJEKTBILEN. Vi har varit på botten med vår Reliant Super Robin. Inom en månad går den för egen maskin. ZÜNDAPPEN BEKÄNNER FÄRG. Jim testar olika sätt att ta bort gammal färg för att sedan ­lägga på ny. Vi närmar oss fulländning. JIM FORMGER AKRYLPLAST. Sprucket instrumentglas? Inga problem. Tidningens egen glaskonstnär visar hur du gör ett nytt. OVANLIG MODELL I ORIGINAL. MCB Golden Champ skulle bli den fränaste Compacten. Trots det blev den kortlivad. Men snygg. O-RING OCH KRYMPSLANG. Ibland är det enkla det bästa. Robert fixar den trasiga oljelockshållaren på några få minuter. PROJEKT 1929 VÄXLAR UPP. De raska gossarna i Uppsala är klara med växellådan. Nu pågår en rejäl översyn av H-D-motorn. PACKARD SÖKER NY VÅRDARE. Bilhandlare göre sig icke besvär. Denna synnerligen välvårdade 30-talspärla söker seriös köpare. VIRUSFRI MARKNADSPLATS. Vad är du på jakt efter? Leta bland våra radannonser. Har du något att sälja? Annonsera gratis!

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206