Rekordmånga i Velodromloppet

Cirka 50 fler ekipage är i år med och tävlar i de olika klasserna, så för att hinna med alla klasser startar tidsträningen redan på fredag eftermiddag. Under lördagen och söndagen betas de olika heaten av i rasande fart – det är racing på banan nästan hela tiden.

– Det här ger eko i hela motor-Sverige, säger Bruno Rösler.

Dessutom deltar förare från Norge, Finland och Danmark i fighten, tillsammans med ärrade svenska motorveteraner som till exempel Rune Tobiasson och Erik Berger. Och åtminstone en brittisk förare finns med i startfältet som också rymmer Svenska bilsportförbundets ordförande Kåge Schildt.

När de tävlande tar paus fylls istället Gelleråsen med vassa gamla tävlingshojar som uppvisningskör. Och som vanligt är det fritt fram att gå runt i depåområdet och kolla på bilarna och morsa på teamen.

Nytt för i år är att Ginettacupen, med tjugotalet bilar, ingår i Velodromloppet. Bilarna är tekniskt identiska och har till och med plomberade motorer – allt för att låta förarna mäta sig med varandra. För att hålla cupbilarna i trim kommer ett serviceteam över från England.

Kring banan och depån samlas dessutom hundratals entusiastfordon och på lördagen startar Velodromrallyt med 150 gammelbilar från Gelleråsen.

– Det här känns alla tiders, precis som vi vill ha det, säger Bruno Rösler.

Racerhistoriska klubben arrangerar Velodromloppet-tävlingarna på Gelleråsen.

Så hittar du till Gelleråsen

Rulla till toppen