Spänning i årets sista deltävling

Kampen på banan i Formel Ford och Formel Vee var till stor del mellan Henrik Hansson, Van Diemen och Niklas Jonsson, Renyard, men även Henry Anderssons fina uppkörning genom fältet med sin Van Diemen i andra racet.

Kul racing var det också i klassen där 1000cc Cupen körs, alltså Standard 1965 under 1150cc. Veteranen Nils-Olof Jansson, Saab Sport, tog starten och hade ett par duster med Arne Allard i Abarth. Motorproblem, som bland annat berodde på ett igenslaget tändstift, gjorde att Allard sjönk ner i fältet för att till slut bryta. Magnus Rehbinder kunde därmed plocka hem andraplatsen i sin Hundkoja, drygt tio sekunder efter Jansson. Han hade ytterligare fem sekunder till trean i loppet, Krister Wigren, Saab Sport.

Under söndagen var det andra tongångar i Allards italienare och han kunde snabbt ta ledningen. Rehbinder fick aldrig riktigt häng på Allard, utan nöjde sig med att bevaka sin andraplats, en plats som Jansson ivrigt försökte överta utan att lyckas.

I stora standardvagnsklassen, Standardbilar över 1150cc -1965, var det Lars Esselius i Falcon som bjöd på mest spänning under racen. Hans duster med segrarna Tommy Brorssons Lotus Cortina på lördagen och Thomas Gustavssons Mustang på söndagen gav publiken precis vad de ville ha – racing.

Mer av den varan var det i lördagens heat med Standard Ny, eller Standard/GT 1965-1981 som den egentligen heter. Redan vid starten fanns känslan av att det skulle bli ett tätt och tufft race med täta uppgörelser rakt igenom loppet. Stundtals var det racing på så hög nivå att STCC-loppen framstår som bleka. En del plåtskador blev resultatet av några allt för täta uppgörelser mellan några av förarna.

K-G Almström gjorde en lysande körning med sin BMW 3,0 GSL och vann före hemmasonen Tomas Hall i en Escort.

En del tyckte kanske att det gick för hett till med de gamla rariteterna, men det påminde mycket om hur tätt det var på banorna på den tid det begav sig.

Det andra racet var lite lugnare, men inte för den skull mindre spännande. Mikael Östberg suverän i sin Camaro, så spänningen fanns i kampen om platserna två till fem. Anders Berger avancerade stadigt i fältet och slutade trea efter Jörgen Sjölins Mustang Boss 302. K-G Almström missade att komma i tid till starten och fick starta sist i loppet. Han bjöd på gladracing med många fina avancemang under loppet och slutade på en sjundeplats.

I övrigt kördes också flera lopp i Sportvagnsmästerskapet och i Ginetta Cup, men de bilarna har ju lite moderna prylar under skalet. Mest sevärd var utan tvekan norrmannen Frode Alhaug som körde Corvette. På bortre långsidan av banan körde han så fort att framhjulen lättade när han kom över krönet. Tyvärr var det få i publiken fick chansen att se det eftersom de flesta såg loppet från andra ändan av banan.

Av: Text & Foto Robert Gustavsson

Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling

Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling Spänning i årets sista deltävling

Rulla till toppen