Dekaltrimmade mopeder

Monark

Är den tillverkare som haft flest avläggare i branschen, och de såldes bland annat som:

Centrum – Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.

Erlan – Såldes av Monark.

FLM – Frode Lund, Malmö (sedemera importör av Puch).

Kärnan – AB Ernst O Jönsson, Helsingborg, Cykelfabriken Kärnan.

Jagaren – Björk & Co, Stockholm.

Nornan – Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.

Pilot – Sveriges allmänna kolonialgrossiter (Sako) ekonomisk förening i Göteborg.

Speed – Koopertiva förbundet.

Stanley – Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.

Stålpilen – AB Ferro Järnia, eller Dala-Järn AB.

Svanen – Askbolagen i Stockholm.

Sverker – Svenska Maskinaffären i Trollhättan.

Tempus – Kullberg & Co, Katrineholm som även var stora leverantörer av jordbruksmaskiner.

Vimpeln – Haakonbolagen (ICA), Västerås.

Wano – Såldes av Monark.

Wici – Heimburg, Malmö.

Örnen – AB Jan Hedberg, Malmö.

Det ska även ha tillverkats en Jernpilen som ska ha sålts genom bensinbolaget OK. Monark tillverkades för övrigt också på licens i Norge under namnet Termoped.

NV

Kommer inte långt därefter och kan ståta med bland andra följande namn:

Blixt, Rambler och Crescent. De namnen erhöll Nymans Verkstäder när de fusionerades med AB Lindblad.

Apollo – M Berlin & Co, Värnamo.

Hjorten – Till att börja med Apollo som såldes av postorderfirman Åhlén & Holm.

Rondo – En Apollo rakt av liksom Hjorten, men fick namnet Rondo när de såldes genom Kooperativa förbundet. Se även Speed.

Sitting Bull. ?(Fanns med när Värnamofirman M Berlins cykel och mopedtillverkning slogs samman med NV. Det är oklart om någon moped med namnet Sitting Bull tillverkades.)

Hinden – Moell, Uppsala.

Kroon – Charles G Kroon, Vansbro.

Maraton – John Benson-bolagen, Eskilstuna.

Nordstjernan – A Wiklund, Stockholm.

Original – E J Carlström & Son, Emmaboda.

Star – Wiklunds Cykel & Motor AB, Uppsala.

Tiger – Albert Öhman, Stockholm.

Ihla är ett märke vars historik är höljt i dunkel. Troligen var det en NV som såldes av AB Oskar Ljungström i Jönköping. Andra namn som dyker upp i NV:s arkiv är Royal, Comet och Rajah, men med dessa namn användes troligen aldrig på mopeder.

Crescent tillverkades även på licens i Norge under namnet Nidarosmopeden. I Danmark såldes den bland annat som Crescent-Olympic, och i Finland är det en uppsjö av olika märken. Vad sägs om till exempel AFA, Centrum, Crescent, Hermes, Komet, Norden, Nordstjernan, NV, Phœnix (Phoenix), Polstjernan, Presto, Vega och Vesta?

Husqvarna

Var väldigt sparsamma med dekaltrimning och det inskränkte sig i stort sett till Novoletten. Den tidiga Novoletten med den tyska Rex-motorn såldes bland annats som Frej och som Trofé. Novoletten med Husqvarnas egen motor såldes även av Svenska Cykelmagasinet, Linköping som Gripen Novolette.

MCB

Genom ett samarbetsavtal mellan Monark, Nymans Verkstäder och Husqvarna förlades de tre koncernernas mopedtillverkning till Monarks lokaler i Varberg 1963, medan motortillverkningen fortsatte i Husqvarna. Det nya Monark-Crescent Bolagen, MCB, tog över och sållade bland de gamla namnen som de nu hade rätt till att använda. Till att börja med var man ganska frikostig med namnen och exempel MCB modell 1185 såldes under 22 olika namn: Apollo, Centrum, Crescent, Erlan, Husqvarna, Jagaren, Kroon, Kärnan, Maraton, Monark, Pilot, Rambler, Speed, Stanley, Svalan, Svanen, Sverker, Stålpilen, Tempus, Wano, Wici och Vimpeln.

Somliga scootermodeller tillverkades för Mustangs räkning under deras eget namn. Det finns fler märken, till exempel Flücht. Det märket förekom troligen bara på MCB:s modell 1297.

Allt eftersom tiden gick och efterfrågan av mopeder minskade sållades det i namnfloran tills det i stort sett bara fanns Monark och Crescent kvar. Speed och Marathon var de ”uddanamn” som hängde med längst.

Rex

Dekaltrim förekom inte hos Rex (undantaget är några av transportmopderna som tillverkades av Monark) under den tid då de själva tillverkade mopeder, det vill säga till och med 1969/1970. Efter det var alla Rex mopeder antingen KTM eller Hercules med Rex-dekaler.

Fram-King

Såldes under namnet Fram, King, Briscent, och eventuellt även under namnet Trim. Fram-Kingbolaget samarbetade även med finska Solifer.

Fotnot
Läsare som vet mer om ”dekaltrim” får gärna höra av sig till Classic Motor.

Av: Robert Gustavsson

Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder

Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder Dekaltrimmade mopeder

Rulla till toppen