Flaket fullt – av de ädlaste drycker

Ja, så fullt är väl inte flaket. Ännu. Men Torvald Forsman jobbar på det. Förra året fyllde han jämnt, ja, 60 år då, och blev föremål för en artikel på familjesidan i lokaltidningen.

– Då berättade jag om bryggeribilen och att jag sökte flaskor och backar till den. Strax efter ringde en dam som läst om mig och berättade att hon hade en hel back med tomflaskor, blandat pilsner, svagdricka och läsk, berättar Torvald.

Att Torvald blev föremål för lokaltidningens intresse är knappast konstigt. Han är en av fyra bröder Forsman som driver Ådalens bildemontering i Kramfors (Torsten, Lars och Kjell heter de övriga). Företaget startades 1954 av deras far Torbring.

Bilskrotning och bilsamlande. Kan det höra ihop?

Jodå, Torbring inte bara skrotade bilar och motorcyklar utan tog vara på spännande modeller. Redan från unga år fick sönerna hänga med på insamlingsresor.

Till slut hade samlingen växt så att de blev ”tvungna” att bygga ett museum i Lunde vid Sandöbrons södra ände. 1993 invigdes det.

Och nu har vi kommit fram till hur Scania-lastbilen hamnade hos Torvald:

– Det ringde en dam från Sollefteå på våren 2003 och ville sälja en Renault R6 till museet. Ingen märkvärdig bilen så jag var väldigt tveksam. Men damen var ihärdig och till sist gav jag med mig, skrattar Torvald.

Det gick någon månad och då ringde damen igen och frågade om Torvald ställt in Renaulten i museet.

– Det hade jag ju, så hon var nöjd och frågade ”du kanske vill köpa en till bil av mig”. Jaha, vad kan det va’ för bil då undrade jag tillbaka. ”Pappa ställde in den 1954, jag tror den är från 1929” svarade hon och jag blev nog ganska upphetsad, minns Torvald.

Det gjordes upp att damens bror skulle visa bilen som stod vid deras föräldrahem utanför Härnösand.

– Vi gick till ett väl igenbommat verkstadsgarage. Det växte gräs och sly meterhögt utanför som vi fick ta oss igenom. Men det var det värt, för där stod denna Scania-Vabis modell 3251 med registreringsnumret

Y 3665, berättar Torvald vidare.

Det han upptäckte direkt var att hytten var fel, från en fyrtiotals-Scania.

– Och skicket var ganska dåligt, men ändå tvekade jag inte utan slog till. Mycket för att det var en Scania och jag förstod att den var väldigt sällsynt. Sju stycken är kända idag i Sverige fick jag veta senare av Scaniamuseet.

Genom papperen, med bilen och hos Scaniamuseet, har Torvald fått fram att den såldes den 3 maj 1929 till Hernö bryggeri.

– Modell 3251 lanserades av Scania som just bryggeribil, fortsätter Torvald.

Hur länge bryggeriet körde är oklart, andra världskriget kom ju emellan. Men den 30 september 1949 registrerades bilen på tegelbruksägare Erik Gustaf Kallin i Härnösand.

– Sonen berättade för mig att fadern handskottade lera på flaket och sedan körde bara några hundra meter till det egna tegelbruket. I början på 1950-talet brann ursprungshytten ner och ersattes av en 1940-talshytt från någon bil som Vägverket haft, berättar Torvald.

1954 avfördes Scanian ur registret med anmärkningen att den ”kördes bara på inhägnat område”. Och som dottern mindes var det i den vevan som bilen ställdes undan.

9 juli 2003 blev Ådalens Veteran Bilmuseum ägare till bilen och planerna på renoveringen drogs upp.

– Det första blev ju att ta kontakt med Scaniamuseet i Södertälje. De var oerhört hjälpsamma vid renoveringen. Bland annat hade de ritningar till 3251-modellen samt den kravspecifikation som Hernö bryggeri ställde vid beställningen!

Därför kunde Torvald se att Scanian var beställd med Bosch- istället för Scintilla-magnet och att den skulle vara utrustad med både klocka och hastighetsmätare.

Det var bara ett krux med ritningarna, vid bygget 1929 var de i full skala. Kopiorna på dessa var avfotograferade och nedskalade men då utan mått förstås.

– Det löste vi genom att ta mått på en annan hytt som satt på en EPA-traktor.

Ritningarna förpassades till Lars Stattin i Nordingrå som renoverat flera bilar, åt sig själv i första hand.

– Lars är väldigt duktig på trä så jag blev överlycklig över att han ville ta sig an hytten, inflikar Torvald.

Under arbetets gång gjorde Dagens Nyheter ett reportage om bilen. Torvald berättade då påpassligt att han saknade klockan och tanklocket.

– Ja, tror du inte det ringde en kille från Bålsta. Helt otroligt, i garaget efter hans far låg både rätt klocka och ett tanklock. Klockan är ju ett Omegaur som det står Scania på. Idag är det renoverat och går perfekt, berättar Torvald.

Det var inte bara ritningar som Scaniamuseet kunde hjälpa till med. Dekalerna på dörrsidorna kommer därifrån. Liksom ett drev mellan magneten och motor. Fläktremmen är en snygg sak av hoplänkade läderbitar.

– Plåtblecken mellan läderbitarna fanns också på museet!

Inte nog med detta, Scanian var klar och besiktigades den 28 juni 2006.

– Den första sommaren gick den dåligt. Motorn gick varm och den slirade på lamellerna. Det blev till att renovera växellådan. Två drev var helt slut och i desperation vände jag mig till museet igen. Jodå, de plockade fram dem från lagerhyllan, skrattar Torvald.

Den fyrcylindriga toppventilaren på 4 270 cc utvecklar 50 hk vid 1 650 varv/min.

I instruktionsboken har Torvald hittat att den blandade bränsleförbrukning inte översteg 1,5-1,7 liter per mil.

Växellådan är av aluminium och tillåter fyra hastigheter framåt samt en bakåt. Instruktionsboken påpekar också att ”alla axlar i växellådan är lagrade i prima kullager fabrikat S.K.F.”.

Körbarheten på den nästan 80 år gamla lastbilen är väl sådär.

Trots detta körde Torvald och hustrun Brittinger Polarrallyt i somras. Ja, sträckan Kramfors-Luleå trailade de förstås.

– Man kan ligga på cirka 40 km/tim. Men jag är stolt att vi klarade tio mils körning både första och andra rallydagen, skrattar Torvald. nn

Fotnot: Visste ni att läsk är en svensk uppfinning? I slutet av 1700-talet experimenterade den internationellt berömde kemisten Jöns Jacob Berzelius med att blanda vatten han kolsyrat med olika kryddextrakter, safter och vin. På så vis fick han till olika smaksatta drycker, en sorts föregångare till de moderna läskedrycker vi har idag.

Av: Thomas Sjölund

Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker

Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker Flaket fullt - av de ädlaste drycker

Rulla till toppen