Uppdaterad: Ånnaboda 2009

Dunk! Dunk! Tändkulemotorerna i slänten ovanför scenen dunkar taktfast och knallarna ekar över nejden. Nyfikna gubbar och grabbar står i en tät ring runt en av järnklumparna, trots skylten som varnar för att det kan skvätta olja på finbyxorna.

Cirka 1 100 fordon av alla de slag har letat sig ut till Ånnabodas gröna fält. Bredvid en ljusblå Saab 96 från 1961 så har Sibylla Gustafsson och Lars Björk dukat kaffebordet – naturligtvis med tidsenliga muggar och flätad termoskanna i solblekt rosa plast. Trots att kvicksilvret krupit oroväckande nära nollsträcket under natten så är de fast beslutna att sova även kommande natt i sitt ålderdomliga ryggåstält med bomullsduk.

Vid Classic Motors tält håller Lasse Lindström låda i vanlig ordning. ”Saab byggde för övrigt ett av världshistoriens sämsta trafikflygplan…” Plötsligt avbryts han av ett mullrande ljud. Folk vänder sig om och letar källan till oljudet och har svårt att tro sina ögon när de väl hittar den. Det är vrålet från en lite morgontrött Abarth 1000 Corsa.

På höjden bredvid restaurangen står Corvetter, P1800 och Mustanger i prydliga led. En som fångar vårt intresse alldeles extra är en Mustang 1969 Mach 1 som är lackad i något som närmast kan beskrivas som ljust gult med ett stick av grönt samt mattsvart motorhuv. Ägaren är Göran Grahn från Kristinehamn och han bekräftar att den ovanliga nyansen faktiskt är en originalfärg. Han tog in bilen 2003 och färgkoden står angiven på insidan av framdörren.

– Den kallas New Lime. När lackeraren först blandade till den så trodde vi att det var något fel för den såg alldeles spygrön ut i burken, säger han och skrattar och tillägger den matta huven naturligtvis är för att undvika störande spegelreflexer – precis som på tävlingsbilarna.

Vid lunchtid är det dags för Concours de Charme – tävlingen där det ”charmigaste” ekipaget koras. Sibylla och Lars, paret i det gamla tältet, får lön för mödan när juryn i hård konkurrens skänker dem förstapriset i bilklassen.

Bland motorcyklarna lyckas Bernt Grahn slå knockout på sina konkurrenter med sin DKW från 1928. Det är en 300-kubikare med fläktkylning. En rolig detalj är att den har ett extra lock på tanken för kedjesmörjningen.

– Jag blev färdig med renoveringen för en vecka sedan! För 7-8 månader sedan så låg den fortfarande i lådor, säger en glad Bernt.

Tredje och sista tävlingsklassen är traktorer. Här är det Claes Pettersson från Odensbacke som utmärker sig med sin Lanz från 1942.

– Det var min morfars, så jag har kört den i skogen sedan jag var bara 12 år. Men jag har åkt med i den ända sedan jag var 2 år, säger han och pekar på verktygslådan som han brukade använda som bänk.

Vid tvåtiden svartnar plötsligt himlen och bara några sekunder forsar vattnet ner. Skuren är intensiv som ett tropikoväder men håller som tur är inte i sig. Vissa besökare vågar dock inte chansa på att vädrets makter är klara för dagen utan rullar hemåt och leden av bilar tunnas ut märkbart.

Kvällen avrundas med blues och bira för de som fortfarande har ork kvar i kroppen i restaurangtältet.

Söndagen är som vanligt en lugnare tillställning. Vartannat år går starten för mc-rallyt Nerikerundan från Ånnaboda och i år var det ett tjugotal ekipage som radade upp sig vid starten för att avverka den åtta mil långa sträckan med obligatorisk frågesport.

Variationen är stor med allt från BSA, Rex och Triumph till Velocette och Royal Enfield. Kumlabon Arne Jobergers toppventilade Zündapp KS601 från 1953 är i exceptionellt gott skick. Det fantastiska är att trots att 600-kubikaren är helt orenoverad så är det fortfarande sådant lyster i lacken att den ser ut att komma direkt från fabriken.

– Den köptes ny 1954 av motorcykelentusiasten Erik Tillström. 2004 tog jag över den och då hade den gått 2 400 mil – och den hade sannolikt aldrig varit ute i ett regnväder, säger Arne innan han glatt ger sig iväg.

Knappt har de puttrat iväg förrän helgens andra störtskur dimper ner på våra huvuden. Motorcykelgänget ger dock inte upp och några timmar senare rullar de sista tappra (och våta) åkarna in. En avkörning har orsakat en liten försening, men som tur är visar det sig senare att föraren klarat sig lindrigt undan.

Och vinnaren? Bengt Karlsson från Kumla, som åkte på en Triumph Trophy 650-kubikare från 1969, har svarat rätt på flest frågor och stegar glatt fram för att ta emot bucklan av Jim Lundberg.

– Det här hade jag inte väntat mig, kommenterar han förvånat.

Av: Markus Nordin Foto: Robert Gustavsson

Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009

Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009 Uppdaterad: Ånnaboda 2009

Rulla till toppen