Vind i seglen på Barkarby

På strippen gjorde Bo Lindman succé med sin knattrande och supertrimmade Saab Le Mans-replika. Visserligen otroligt mycket ljud för lite effekt – åtminstone om man jämför med grannen Micke Juhlins F2 March 742 från 1974. Med 275 hästar på 500 kg och en toppfart på 300 km/tim så var det kanske tur att Micke valde att rulla in bilen med mankraft istället.

En annan farkost som väckte stor uppmärksamhet, och för övrigt plockade hem första pris i Concours de Charme för tvåhjulingar, var scootern Maico Mobil 1954, som med sin vällskyddade förarplats kanske är vad man skulle kalla dåtidens svar på Honda Gold Wing.

Bland kolosserna fanns naturligtvis Futurlinern, men också den vackert nyrenoverade Metropolbussen och Rune Jonssons supersnygga Chevrolet-tankbil från 1942 med BP-logga. Den sistnämnda vann även Concours de Charme-klassen för fyrhjuliga fordon.

Glädjande nog var extra många brittiska bilar på plats eftersom British Sportscar Meeting hölls i Enköping dagen innan.

Vädrets makter kan man ju tyvärr inte göra så mycket åt och stormen som drog över flygfältet var visserligen varm och fri från regn, men den ställde till det rejält för marknadsfolket. När flera tält – bokstavligt talat – varit på väg att lyfta och segla iväg med vindbyarna så gav många försäljare upp och packade ihop i förtid.

Tack alla ni som kom till denna första version av Classic Motor Barkarby. Nu har vi ett år på oss att fintrimma evenemanget, så skicka gärna in era synpunkter och förslag till: redaktionen@classicmotor.se

Här har vi hittat en sida med ytterligare några bilder från Barkarby som en besökare lagt ut.

Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby

Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby Vind i seglen på Barkarby

Rulla till toppen