Bildextra: Ford Transit 45 år

Det sex miljonte exemplaret rullade ut från från Ford-Otosan-fabriken i turkiska Kocaeli den 30 april i år.

– Med sex miljoner tillverkade exemplar hittills och 45 år på marknaden är Transit den modell som funnits längst i Ford Europas produktportfölj och vårt framgångsrika transportfordonen någonsin, kommenterar John Fleming, Ford Europas ordförande och koncernchef.

Ford Transit, en kort historik:

Före 1965:
I början av 1960-talet insåg Ford nödvändigheten av en efterträdare till brittiska Thames och tyska FK. En helt ny modell för hela den europeiska marknaden skulle ersätta dem tillverkas både i Storbritannien och i Tyskland.

Utvecklingsprojektet kallades Redcap och man kom fram till att endast karosserna skulle vara gemensamma medan andra komponenter skulle hämtas från befintliga modeller. Utifrån skisser tog man fram en lermodell på Fords studio i USA, den skickades till England och fick ett mer europeiskt utseende.

I början av 1963 hade man tagit fram exteriören, räknat på kostnaderna och fattat beslut om tillverkningen. Den tekniska delen av projektet leddes från Storbritannien av ett utvecklingsteam som satt i en lagerlokal för reservdelar i South Ockendon, Essex.

Uthållighetstestning genomfördes på flygplatsen Boreham Airfield. Mer omfattande testning i högre farter var man dock tvungen att göra på allmänna vägar! Den lokala polisen vande sig vid att se Fords testförare susa förbi mitt i natten och frågade ofta vänligt och intresserat hur projektet fortskred.

1965:
Transit kunde ha presenterats som V-serien i Storbritannien om inte Bill Batty hade ingripit (han blev senare ordförande för Ford of Britain). Batty föll direkt för det ”tyska” namnet Transit och såg till att det kom att användas i hela Europa.

Den 9 augusti rullade den första Transitbilen ut från fabriken i engelska Berkshire. Den var fullmatad med innovativ teknik som tryckta kretsar på instrumentpanelen, rattlås som tillval, en sidodörr för lastning och fästen för sätesbälten. En kort tid efter lanseringen kom även halogenlampor, slanglösa däck och viktbesparande bladfjädrar.

Den första modellen hade en 74-hästars 1,7-liters eller 86-hästars 2,0-liters bensinmotor. Den första dieselmotorn var en Perkins 4/99 på 44 hästkrafter. Skåpbilarna byggdes med traditionella dubbeldörrar bak eller baklucka, med vanlig dörr eller skjutdörr till förarhytten och med eller utan skjutdörr i sidan.

Vid lanseringen på den brittiska marknaden i oktober 1965 kostade den billigaste Transit-modellen – med kort hjulbas, bensinmotor och lastkapaciteten 610 kg – 542 pund. Den dyraste versionen var en 15-sitsig Custom-buss som betingade hela 997 pund.

1966:
Tillförlitlighet har blivit ett kännetecken för Transit. Det är därför den används av polis, brandkår, räddningstjänst och säkerhetsföretag, men modellen blev också en favorit bland tidens popmusiker och kom att kallas ”the roadies’ favourite”. Det var många band som färdades i en Transit på nattliga vägar till nästa stad och nästa gig.

1968:
Dieselmotorer för Transit började tillverkas på Fords anläggning i Dagenham. Produktionen har nu pågått där i hela 37 år.

1970:
Professor Reyner Banham föreslog i tidskriften New Society att en Ford Transit skulle grävas ned och bevaras för framtidens arkeologer. Arkeologen Banham menade att skåpbilen var en god symbol för den moderna livsstilen.

1971:
Transits exteriör fick en mer personbilslik framgrill. Den första Transit Supervan tävlade på klassiska Brands Hatch. Det var en specialmodell som byggde på Fords tävlingsbil GT4O och hade en 5,0-liters V8-motor. Toppfarten för Transit Supervan var 240 km/h.

1972:
Ford presenterade sin första mindre dieselmotor för högre hastigheter, som fick namnet York. 55-hästarsversionen användes i de kortare Transit-modellerna och 62-hästarsversionen användes i Transit-modeller med lång hjulbas. Londonpolisen kallade Ford Transit ”Britain’s most wanted van.”

En talesman från Scotland Yard förklarade: ”Ford Transit används i 95 procent av alla bankrån. Med tanke på bilens prestanda och lastkapacitet har den visat sig vara den perfekta flyktbilen…” På den berömda Monza-banan i Italien satte två dieseldrivna Transit (en skåpbil med kort hjulbas och en 12-sitsig buss) världsrekord genom sju dygns körning utan avbrott. Skåpbilen körde 10 000 km med en snitthastighet på 120 km/h, medan bussen körde 16 000 km och hade genomsnittsfarten 119 km/h.

1973:
Ford Transit var det första transportfordonet med radialdäck.

1974:
En ny modell presenteras med lastkapaciteten 1 000 kg och lång hjulbas men med enkla bakhjul.

1975:
Den nya Transit kändes igen direkt på sin ”black look”. Grillen, stötfångarna, vindruteinfattningen och sidospeglarna var alla lackerade i svart. Bromsservo införs som standard på vissa modeller.

1976:
Den miljonte transiten tillverkas detta år.

1978:
Transits första större designförändring visades i mars 1978, samt nya motorer och automatlåda som tillval.

1982:
När brittiska styrkor gick i land i Port Stanley på Falklandsöarna var två av de första fordonen civila Ford Transit-bilar lastade med proviant. Orsaken var att många av militärfordonen vägrade starta efter flera veckor till havs. Ford Transit-bilarna hade inga sådana problem.

1984:
Ny dieselmotor lanserades.

1985:
Den två miljonte Transiten tillverkas. Fjorton år efter originalets debut på Brands Hatch presenterade Ford Supervan II. Den byggde på ännu en av Fords tävlingsbilar, C100, och var utrustad med en DFY Cosworth-V8. Toppfarten 280 km/h uppnåddes på tävlingsbanan Silverstone.

När det var dags för brittiska journalister att testköra den dittills hemliga supermodellen var banorna täckta med is. Fords PR-team övervägde att ställa in arrangemanget och inte riskera att skada de handbyggda bilprototyperna. Journalisterna körde dock mycket försiktigt. Ironiskt nog var det i stället en Ford-chef som kraschade en av de mycket exklusiva Transit-bilarna!

I oktober drabbades den stolte Transit-ägaren Juan Garcia i spanska Sevilla av en snöstorm i ett bergspass på 3000 meters höjd. Han tvingades lämna sin Transit Kombi men tack och lov fick han och hans familj inga men. Bilen täcktes under fem meter snö och fick lämnas kvar på platsen. Men Juan tänkte återvända…

1986:
…sex månader senare återkom Juan Garcia till platsen där han övergav sin älskade Transit. Till sin förvåning upptäckte han att karossen var i stort sett oskadd. Dessutom startade bilen vid första försöket! Så Juan körde glatt hem som om ingenting hade hänt. Samma år kom en ny generation Transit.

1994:
Den 15 september hade Ford tillverkat 3 miljoner Transit. Samma månad lanserades ännu en ny Transit.

1995:
Supervan II utvecklades till Supervan III med en ny kaross och en av Fords senaste Grand Prix-motorer på 3,5 liter. Bilen finns kvar, fast nu med en 24-ventilers Cosworth-motor på 2,9 liter, och kan beskådas på Ford Heritage Collection på Fords fabrik i Dagenham.

1997:
Transit började tillverkas i Fords vietnamesiska fabrik i Hai Dong och i Nanchang i Kina.

2000:
Ny generation av Transit presenteras och den tre miljonte Transiten tillverkas. Fem år senare hade det hunnit bli två miljoner till.

2006:
Den nuvarande generationen av Transit lanserades.

2010:
Den sex miljonte Transiten blev klar den 30 april, och den 9 augusti firar modellen 45 år.

Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år

Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år Bildextra: Ford Transit 45 år

Scroll to Top