Bäcklund dominerade och segrade

Efter tre dagars felfri körning kunde Kenneth Bäcklund, Ford Escort RS 1800, kamma hem årets segertrofé i Midnattssolsrallyt.

-Tråkigt att P G Andersson bröt, för vi hade en hård kamp i början, sa Kenneth bland annat efter målgången.

Tvåa i tävlingen blev P-O Davidsson i sin Volvo 242, före Staffan Bergdahl, Ford Escort RS 1800. -Min placering är som en seger ska ni veta, berättade P-O vid målet, och jag är absolut gladare än segraren Kenneth Bäcklund.

Ännu gladare var Joakim Rydholm som kom fyra. Sakta och säkert har han klättrat i resultatlistan och det med en riktigt ovanlig rallybil, en Vauxhall Chevette HSR. Annars brukar det vara tunnsått med uddabilar i toppskiktet även om Gert Blomquist brukar sticka ut med sin Peugeot.

I år var det ganska många som drabbades av tekniska problem och fick bryta. Reglerna ger dock möjlighet att komma tillbaka nästa dag om man kan reparera bilen. Många tog den chansen, exempelvis Stig Blomqvist, Audi Quattro och Björn Waldegård, Ford Escort. Eftersom man får fem minuters tilläggstid var de därmed borta ur toppstriden, men de körde för publikens skull.

Regularityklassen, där det gäller att köra sträckorna på en idealtid, hade många växlingar i resultatlistan. Slutsegern gick till det finska ekipaget Penti-Juhani Hintikka/Kari Kuosmanen, VW 1303 S, bara ett fåtal straffprickar färre än det norska ekipaget Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen, Volvo PV 544.

Bronspengen blev dock svensk och gick till Stefan Helin/Hans Sylvan, Saab 99 EMS till en tredjeplats. Fyra totalt och bästa ekipage i klassen som inte tillåter eftermonterad trippmätare blev Bertil Trued/Uno Dahl, Saab 96.

Historiskt rally:

1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort RS 1800 1 timme 44 minuter 22,4 sekunder

2) P-O Davidsson, Kinds MK, Volvo 242, 1.45.43,9

3) Staffan Bergdahl, Teknis MC, Ford Escort RS 1800, 1.46.36,9

4) Joakim Rydholm, Dals MK, Vauxhall Chevette HSR, 1.47.24,3

Regularity:

1) Penti-Juhani Hintikka/Kari Kuosmanen, FIN, VW 1303 S, 499 prickar

2) Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen, NO, Volvo PV 544, 562 p

3) Stefan Helin/Hans Sylvan, Tibro MK, Saab 99 EMS, 640 p

4) Bertil Trued/Uno Dahl, SMK Trollhättan, Saab 96, 666 p

Fotnot: Varje tiondels sekund över eller under idealtiden ger en straffprick.

Bäcklund dominerade och segrade Bäcklund dominerade och segrade Bäcklund dominerade och segrade

Bäcklund dominerade och segrade Bäcklund dominerade och segrade

Rulla till toppen