E10 i moped

Det nya bränslet E10 har vållat en hel del ryktesspridning bland fordonsägare. På tvåtaktssidan, alltså bland moped och motorcykelåkare, är man extra orolig över i huvudsak två saker:

  1. Blandar sig tvåtaktolja med E10?
  2. Drar E10 åt sig fukt och orsakar rost i bensintanken?

 

E10 är bensin med en inblandning av 10 % etanol. Den bensin som vi tankar idag har sedan länge haft 5 % etanolinblandning, undantaget 98 oktan. Under våren 2011 kommer det att tas ett riksdagsbeslut om E10 i svenska pumpar. Det är alltså för tidigt att sia om när E10 kommer – en kvalificerad gissning från bensinbranschen är att E10 dyker upp tidigast hösten 2011, men troligare är att man kan tanka E10 först under 2012.

Classic Motor har sonderat terrängen och kontaktat tekniker på olika oljebolag för att få reda på hur det ligger till. Eftersom E10 inte finns i Sverige ännu har inte alla bolag hunnit testa blandbarheten, men Mikael Mörnsjö, applikationsingenjör på Statoil, berättar att de har testat deras egna tvåtaktsoljor som alla fungerar upp till 15 % etanolinblandning utan tecken på separation. Man har med andra ord 5 % ”tillgodo” då E10 har 10 % etanol.

På frågan om vattenupptagning och rost svarar samtliga tekniker att det snarare minskar risken för rost med ökad etanolinblandning, och hänvisar till att det är just därför man förr i tiden tillsatte K-sprit i bränslet. Utan sprit faller vattnet ut i droppar som lägger sig på tankens botten och orsakar rostangrepp. Med sprit i bensinen blandas vattnet ut i molekylform och den mängd vatten som då kommer i kontakt med tankens ytor är nästintill försumbar. Att sprit drar åt sig fukt är däremot rätt, men spriten kan ju bara komma åt den lilla vattenmängd som finns i luften inne i tanken och så länge man inte ”vädrar” ut den gamla luften och släpper in ny vattenbemängd luft bör det inte vara något problem.

Under överskådlig tid kommer bensinstationerna att ha något som kallas ”Protection Grade” vilket på svenska innebär att det kommer att finnas någon pump med 98 oktan som då helt saknar etanolinblandning. Detta gör man för att äldre fordon ska kunna få rätt typ av bränsle tills man hunnit utreda vilka motorer som klarar E10, och vilka modifieringar som eventuellt krävs.

Classic Motor kommer givetvis att bevaka E10 och göra praktiska prov så fort den dyker upp!

Relaterade artiklar:

Gamla bilar och E10

Volvo från 1976 kan köras på E10

E10 i Ford Mustang

Rulla till toppen