Bertones BMW Spicup

I grunden är det en BMW 2000 CS med rak sexa som Bertone tagit fram en egen kaross till. Spicup, det vill säga Spider/Coupé, döptes skapelsen till och designen svarade Giorgetto Giugiaro för. Åtminstone i början, för innan han var klar slutade han på Bertone och Marcello Gandini fick avsluta arbetet. Med tanke på hur fronten ser ut får man anta att det är just Gandani som ligger bakom den. Det formspråket återfinns bland annat på Alfa Romeo Montreal och kanske även på Lamborghini Jarama som han också har ritat.

När Spicup hade gjort sitt som showbil hamnade den i privat ägo. En holländare köpte den och hade den som bruksbil några år innan den ställdes undan. För några år sedan plockades den fram och renoverades till samma skick som 1969.

I helgen som gick auktionerades den ut av på Bonhams Power by BMW i München. Slutbudet hamnade på motsvarande 4,3 miljoner kronor.

Foto: J. Mahiels/Eventattitude/Bonhams

Bertones BMW Spicup
Limegrön inredning? det kan man vänja sig vid, i alla fall på en BMW Spicup.
Bertones BMW Spicup
En något annorlunda bakdel ståtar BMW Spicup med. Hur tänkte Bertone här?
Rulla till toppen