Arrangörer är föreningen Borgviks Motordag som tillsammans med Grums Kommun och ideella föreningar anordnar denna dag som är fullspäckad med aktiviteter. Dagen inleddes med att Irene Eliasson från Grums kommun och Jim ”Mekarhörnan” Lundberg från Classic Motor öppnade tillställningen. Två rockband, Retro och Hightones, fanns också på plats och underhöll besökarna under dagens lopp. På kort tid var hela hamnen med omnejd proppfull med fordon och besökare. Massor av bilar, traktorer, tändkulemotorer och modellflygplan kunde ses både här och där. Ett tag kom det några regnstänk, men inte mer än att det slutade snart och solen kom fram igen. När inte banden spelade musik så var det intervjuer med några av besökarna vid scenen. Där hördes snart ett ordentligt dånande när Halvor Överby startade upp sin Opel Kapitän från 1962 med 700 hästkrafter! Bilen är en dragracingbil och har vunnit ett par nordiska mästerskap. Självklart finns det även en mekaniker i stallet – det är frugan Gerd som ser till att bilen fungerar och går som den ska. Tjejer kan!
Klockan 14:15 riktades blickarna upp mot skyn – för nu var det dags för flyguppvisning. Ett JAS-plan var på ingång. Flygvapnets representant avslöjade att piloten hade tio mils flygning från Såtenäs flygflottilj, F7, till Borgvik – något som skulle ta honom 3-4 minuter! Plötsligt brakade det till och JAS-planet dök upp som från ingenstans. Dånet från motorn med sina 40 000 hästkrafter var enormt! Efter en uppskattad uppvisning åkte piloten hem till F7 igen – han skulle sedan ta en sväng till Tierp för en ny uppvisning samma eftermiddag.
Sjöräddningssällskapet var också på plats och visade bland annat upp sin svävare som iprincip tar sig fram överallt bara det är någorlunda slätt. Vatten, land eller is går lika bra. Uppe vid hyttruinen samlades motorcyklar och mopeder framför den gamla masugnen som inte varit i bruk sedan 1922. Här fanns allt från Victoria påhängare till Harley-Davidson.
Senare på dagen kom den sista programpunkten – Tractorpulling. Här ska man dra en vagn som väger 30 ton så långt man kan. För att verkligen kunna skilja ”agnarna från vetet” alltså vilken traktor som är starkast, sitter det en stor vikt på vagnen som hela tiden rör sig framåt. I vagnens framkant sitter det en hasplåt som trycks mot marken av den rörliga vikten. Dagens hjälte blev nog Harry Svensson, ordförande i svenska Fergusonklubben i Värmland, när han backade upp sin lilla Grålle från 1955 till den stora vagnen. De andra traktorerna var många gånger större och med hundratals hästkrafter. Harrys Grålle har drygt 30 hästkrafter… En av traktorerna som körde innan drog vagnen 67 meter innan hjulen började spinna. Harry gasade på och släppte upp kopplingen. Grållens bakhjul började omedelbart spinna loss i gruset – men vagnen rör sig inte ur fläcken. Harry tar i ännu en gång – och vad händer? Jo, den lilla grållen drar iväg vagnen en bit – två centimeter enligt domaren! Långt ifrån rekord, men Harry fick mest jubel och applåder för sin insats.