Auto Union hemma igen

Auto Union och Mercedes Benz var bittra konkurrenter på racerbanorna under 1930-talet och hetsade varandra att bygga snabbare och starkare bilar. Som exempel kan nämnas att Bernd Rosemeyer lyckades få upp sin Auto Union i över 380 kilometer i timmen på Avusbanan i Berlin 1937.

Andra världskriget satte stopp för vidare utveckling och när segermakterna delade upp bytet hamnade tre stycken Auto Union i Sovjetunionen.

I slutet av 1970-talet började den amerikanska samlaren Paul Karassik att leta efter bilarna och lyckades efter tio års tid spåra upp alla tre. Han köpte två av dem och fick på något sätt över bilarna, eller åtminstone det som återstod av dem, till USA.

Bilarna renoverades till 1938 respektive 1939 års specifikationer och Audi köpte en av dem 1998 och ett par år senare såldes den andra till en privat samlare. Nu har Audi köpt även denna bil och har dessutom i sin ägo den tredje bilen som länge stod på ett bilmuseum i Lettland.

Audi planerar att ställa ut bilarna på sitt museum men först ska de köras på Goodwood revival den 14 till 16 september.

Auto Union hemma igen
En toppfart på 330 kilometer i timmen lär denna Auto Union Type D ha. Bland segrarna 1939 kan nämnas Frankrikes och Jugoslaviens Grand Prix.
Auto Union hemma igen
Bakdelen på detta exemplar skiljer från andra då den har fått extra muskelbulor för att få plats med de dubbla kompressorerna, och inte minst luft till desamma. I bakgrunden en Type D enligt 1938 års specifikationer.
Auto Union hemma igen
V12 bakom föraren ger mellan 420 och 485 hästar beroende på laddtryck.
Rulla till toppen