Rallye Monte-Carlo Historique

Rallyt startar från fem olika ställen i Europa och först ut bland dem är Köpenhamn. I morgon klockan 12.30 flaggas de iväg av stadens kulturborgmästare Pia Allerslev för att sedan köra omkring 330 mil till Monaco. Där möts de av de andra startande från Glasgow, Reims, Barcelona och Warszawa för att köra det egentliga rallyt.

Med i startfältet i dag finns bland andra norrmannen Stein Roed (bilden ovan), Volvo 142, som vann tävlingen 2004, samt svenskarna Mauritz Lange/Hans Sylvan, Porsche 911, Åke Bryggarn Andersson/Anna Sylvan, Porsche 924, Ingemar Bjerkeborn/Sören Johansson, MGA, Anders Bremer/Clas Bohman, Porsche 924 och Gunnar Dackevall/Carl Andersson, Datsun 240Z. Ytterligare ett svenskt ekipage är anmält, Jerzy och Wojciech Walentowicz, Alfa Romeo 2000 GTV, men de startar direkt i Monaco.

Det är för övrigt 40 år sedan Alpine tog de tre första placeringarna i Monte Carlo-rallyt och det firar Renault Classic genom att ställa upp med fem stycken Alpine. En av den kommer dessutom att köras av segraren 1973, fransmannen Jean-Claude Andruet. Även segraren från 1963 kmmer att vara med, Erik Carlsson ”på taket”. Han kommer inte att köra utan vara starter under tävlingen. Då får han bland annat äran att flagga av en röd Saab 96 med startnummer 283, en bil som i mångt och mycket liknar den bil han själv vann med.

Länk: Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique
Åke ”Bryggarn” Andersson har tidigare kört med denna Porsche 911, 1970. I år blir det istället en Porsche 924 turbo, 1979.
Rallye Monte-Carlo Historique
Danskarne Lars Bækkelund och Arne Pagh kommer i sin beprövade Fiat 128 Coupé 1972 och hoppas förbättra sin tiondeplacering från tidigare år.
Rallye Monte-Carlo Historique
I år är det 40 år sedan Alpine kom etta, två och trea i Monte Carlorallyt. För att fira det ställer Renault upp med fem ekipage och en av förarna är Jean-Claude Andruet (startnummer 18), som segrade 1973.
Rulla till toppen