Spaningen hade pågått en tid, olika märken och olika modeller stöttes och blöttes på redaktionen. Men så småningom började vi leta i viss riktning: Svenskt. Saab. Och kombi. Flera olika bilar var uppe för diskussion, en sjuttiotalare låg bra till men så dök Patrick Thodéns sextiofemma upp. Alltså den första långnosen men fortfarande med den klassiska tvåtaktaren under huven. Köpet gjordes upp i vinterbistert blåsväder men projektledare Robert Gustavssons hyrda biltransport visade sig vara precis på nätten för Saabens smala spårvidd. Det löste sig med några rediga plankor och nu står bilen under granskning; vad behöver göras? Ja, det mesta, inklusive en hel del rostlagning. Men det får ni läsa om senare. Så här såg det ut när vi köpte bilen.
Ja, så såg den ut hemma hos Patrick vid en första anblick.Huvöppning strax efter jul. Björn i spänd förväntan.Fast det kändes en del som påsk, väldigt vad det var gult.Fel stolar fram (högerstolen urtagen). Från en 70-talare.Den berömda spyfällan…Tjurigt till en början, startgas hjälpte. Vilket ljud!Hyfsat glada över köpet, eller beror chefredaktörens bistra min på kylan?Classic Motors mesta Saab-fantast Robert Gustavsson började besiktningen.Enligt plåten var originalkulören Y3L, Savannbrun (blek-beige?).Provsittning…Passagerarstolen kom fram ur garaget.Robert och Björn ögonmåttar, åtgärd måste till.Under tiden stod enögd Saab på tomgång……varpå Robert snurrade säkringen. Varde ljus!Efter besök på brädgård snickrades det lite, Saabens spårvidd var för smal. Ramperna förvarades inne i Saaben under transporten,Galant uppkörning!Björn kollar att Saaben står stadigt.Robert beredd att frakta Saaben mot Småland för plåt- och lackjobb.