Att det är tätt mellan fordonen på fälten nedanför Tjolöhoms slott strax utanför Kungsbacka är ingen nyhet – så har det varit varje vår de senaste 20 åren. Och det var för att fira det 20:e Tjolöholm Classic Motor som man satsade lite extra på fart i år, både med snabba rallybilar, banracingbilar och Sveriges allra snabbaste bil: Arnold Sundqvists raketbil som är god för över 700 kilometer i timmen. Full fart var det också i Classic Motors monter då vi för första gången offentligt visade upp vår nya projektbil, en Saab 95 från 1965.
Mer om träffen och fler bilder kan ni läsa och se i Classic Motor nummer 7 2012.
Arnold Sundqvists jetmotordrivna bil är god för över 700 kilometer i timmen. Arnold själv var på plats och kåserade om sin snabba bil.Classic Motors Björn Meyer, längst till vänster, berättar om vår nya projektbil. Kommentarerna var många från Oj vad rostig den var till Den här får ni aldrig ihop igen…Svenska Volvo 140-klubben hade också en svensk kombi i sin monter, en Volvo 145 1973 i polisuniform. Poliskvinnan flankeras av klubbens Per Helgesson och Thomas Näsström. Klubben fick för övrigt pris för snyggaste monter.Det fanns fler kombimodeller, exempelvis Fiat Multipla.MGCC var som vanligt väl representerade……liksom Svenska Volvo PV Klubben.Thomas Brolin visade gärna upp en av sina Renault 16. Denna är från 1968 och det var formerna som Thomas föll för.Nytt för i år var att finbilsparkeringen flyttats och blivit mycket större. På den hittade vi till exempel denna ovanliga Chevrolet Corvair Rampside 1961. Namnet Rampside kommer från rampen som man fäller ut på sidan av flaket.Vad har vi här om inte en samling autografer av musikerna kring Elvis Presley: BB Cunningham, James Burton, John Wilkinson, DJ Fontana med flera har åkt i bilen. Stefan Linderoth har anledning att vara stolt.