Nalle gör comeback

En av de stora förarna i svenska rallysport, Björn ”Nalle” Johansson, är tillbaka i rallyskogarna och bilen är självklart en Opel, precis som förr.

-Jag har följt KAK Midnattssolsrallyt sedan nystarten och velat köra det, men inte haft möjlighet förrän i år, säger ”Nalle” som har fyra SM-tecken i rally (1979, 1981, 1984 och 1990) samt har kört ett 30-tal VM-rallyn, de flesta i Opel.

-Bilen är en Kadett GT/E, samma modell som jag körde under andra halvan av 1970-talet. Den köpte jag av Frank Mårdh och genom hans kontakter har jag kunnat bygga en riktigt bra bil som bland annat har en 16 ventilsmotor, vilken var inklassad i dåtidens Grupp IV. Förmodligen är det första gången en sådan körs i de svenska rallyskogarna, säger Björn som är en av de totalt 158 förarna som anmält sig till årets tävling och i anmälningslistan ser man två tydliga trender.

Det ena är att allt fler utländska ekipage anmäler sig – i år är det 29 stycken och de kommer både från våra grannländer och från Frankrike, Belgien, Nederländerna, Österrike och Tyskland. Den andra trenden är att intresset för Regularity är starkt. I Regularity kan man i princip ställa upp med vilken bilmodell som helst och ändå ha en chans att vinna då det gäller att köra på en förutbestämd idealtid och i anmälningslistan återfinns exempelvis segrarna från de tre senaste åren: Thorbjørn Bye, Norge (2012), Patric Carlsson (2011), och Penti-Juhani Hintikka, Finland (2010).

I Historic finns, förutom Björn ”Nalle” Johansson, exempelvis förra årets segrare Tom Damberg, Volvo 164, 2010 års segrare Kenneth Bäcklund, Ford Escort och flera erkänt snabba förare som Mats Thorszelius och Harry Joki för att nu nämna några. Det finns även med några udda historiska rallybilar som Falko Jansens Talbot Sunbeam Ti, Billy Johanssons Mazda RX3 och Stig Johanssons Triumph 2,5 PI.

KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av norra Europas, största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K

Rallyt körs i år med Karlstad som utgångspunkt och börjar med en specialsträcka i Karlstad den 17 juli. Dagen därpå startar rallys första etapp som består av sju sträckor med uppehåll i Årjäng. den 19 juli körs sju sträckor med uppehåll i Arvika och den 20 juli körs den sista etappen med sex sträckor i Närke/Bergslagen samt uppehåll i Lindesberg innan rallyt avslutas med målgång och prisutdelning vid museet i Karlstad.

I år fokuseras rallyt även på kvällsarrangemang som kommer äga rum i centrala Karlstad, Arvika och Hagfors. Där ramas tävlingen och de klassiska bilarna in i en festlig arenamiljö som kommer göra rallyt ännu mer publikvänligt och intressant för en större målgrupp.

Länk: Anmälningslista KAK Midnattssolsrallyt 2013

Scroll to Top